Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Funkis ved vannkanten

Annonse fra Neumann bygg Tromsø

Tett opp mot havgapet i Brønnøysund finner man en rålekker funkisperle. Her har familien Pettersen/Benjaminsen bygget nytt hus – akkurat slik de vil ha det.

Huset fra Blink Hus stod ferdig i februar 2017, og familien består av ekteparet Cathrine og Stig Angel, med barna Ronja på 12, Noah på 10 og minstemann Cornelius på 3.

Når man skal skape et nytt hjem, hvor mange forskjellige behov skal møtes, må de valgene man tar være nøye overveid. Men akkurat valget av vindusprodusent var ikke et vanskelig valg følge Stig Angel.

- Jeg jobbet i seks år som selger av nye hus og hytter. Dermed visste jeg med bakgrunn i dette mye om både Natre og deres konkurrenter. For meg var da valget enkelt.

Huset i Brønnøysund er ikke deres første. Tidligere har paret både renovert og bygget nytt, men valget av vindusprodusent har alltid vært det samme.

- Vi har vært veldig fornøyde før, og derfor ble det naturlig å velge Natre også denne gangen, sier Stig Angel.

NATRE VINDUSGUIDEN - STEG FOR STEG

1. Omramming

Natre tilbyr 2 typer vinduer. Et rent trevindu, og et trevindu med en værbestandig og vedlikeholdsfri kledning på vinduets ytterside.

2. Glassvalg og energi

Glasset har stor betydning for familiens bokomfort. Det er derfor fornuftig å velge det best isolerte glasset til vinduene dine, både for komforten, økonomien og for miljøet. Glassets isoleringevne måles i U-verdi - jo lavere U-verdi, jo mindre varme slippes ut.

3. Åpningsfunksjoner

Valg av åpningsfunksjon påvirker to ting – utseende på huset, og hvor enkle vinduene dine blir å holde rene. Hva passer ditt hus best?

4. Sprosser

Sprosser er en del av husets sjel, og et hus kan bli fullstendig forandret når det får sprosser. Men hvilke sprosser skal du velge?

5. Farger

Vinduer og dører skal ha farger som passer til huset, og vi leverer et nesten ubegrenset utvalg i fargespekteret RAL (tre/alu vinduer) og NCS (trevinduer). Vår standard hvit er RAL 9010/NCS 0502Y

6. Funksjonsglass

Du kan få en rekke smarte funksjoner i glassene dine. Velg det som passer best på de ulike fasader eller rom.

7. Tilbehør

Til slutt kan du velge mellom ulike typer håndtak, vridere, hasper og dråpelukkere.

KOMPLETT VINDUSGUIDE

Ta NATRE sin VindusGuide på natre.no - og få en komplett oversikt over alle dine valg i en skreddersydd VindusRapport som du kan ta med til NEUMANN for å motta ett godt tilbud! 

Ekstra funksjoner gir ekstra komfort

Stig Angels erfaring som husselger gjør han bevisst på at et vindu ikke nødvendigvis bare er et vindu. Derfor valget paret å gå for flere av tilvalgene som Natre tilbyr. Vinduene i huset deres har både 3-lags glass, vedlikeholdsfri aluminiumskledning utvendig, selvrensende glass og solvarmedempende glass.

- Det er veldig deilig å slippe utvendig vindusvask, og solvarmedemping er fantastisk på varme sommerdager. I tillegg er det godt å tenke på alt arbeidet vi sparer oss for siden vi har valgt vedlikeholdsfri utside på vinduene, sier Cathrine, og Stig Angel supplerer:

- Våre vinduer har dessuten samlet U-verdi på 0,8 som følge av at vi har valgt 3-lags glass. Dette valget tok vi for å få mest mulig energibesparelse, og for å møte kravene i de byggtekniske forskriftene TEK10.

Varme anbefalinger

Det erfarne oppussingsparet er veldig fornøyd med vindusvalget i deres nye hjem, og oppfordringen til andre familier som skal velge vinduer er klar.

- Bygger man moderne, slik som vi har gjort, gå for store vindusflater! Dessuten må vi anbefale tilleggsfunksjonene som aluminiumskledning, selvrensende glass og soldemping på det varmeste, sier Stig Angel, og Cathrine nikker enig før hun supplerer.

- Våre vinduer i front er 270 cm høye. Ikke mange leverandører kunne levere dette uten sprosse midt på grunnet høyden. Hos Natre fikk vi det akkurat slik vi ønsket.

På spørsmålet om hvordan den totale kjøpsopplevelsen med Natre har vært, er tilbakemeldingen tydelig.

- Natre har vært fantastiske i alle ledd. Fra prisforespørsel til levering. Vi er kjempefornøyd!

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet