Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Snart kommer det en helt ny møbelbutikk til Finnsnes

Annonse fra Bohus

Bohus åpnet ny butikk på Finnsnes i 2016 og nå vil de oppgradere ytterligere. Datoen er ikke klar, men åpningen ligger ikke langt frem i tid. Butikken, som skal åpnes på Kvistadsenteret, er så og si ferdig sier daglig leder, Lars Berg.

Hvorfor åpner dere ny butikk på Finnsnes? 

- Vi har ikke fått vist det store utvalget av møbler vi faktisk har i Bohus-systemet til folket på Finnsnes fordi butikken har vært for liten. Vi ser at Finnsnes vil ha og trenger en større møbelbutikk. Det skal vi sørge for at de får, sier Lars Berg.

Bohus tester ut et helt nytt konsept og design i den nye butikken på Finnsnes. 

-Dette er den første butikken som blir utformet på denne måten og vi ser virkelig frem til å vise det frem på Kvistadsenteret.

Hva skjer her på åpningsdagen?

- Halvor Bakke kommer for å vise sin kolleksjon og nyheter. I tillegg kan kundene forvente fantastiske tilbud på alt fra tepper til Luxaflex sin avskjermingsløsning. 

Bohus har i tillegg fått på plass en finansieringsløsning i samarbeid med DNB som gir kundene våre muligheten til å handle på dagen og vente opptil 12 måneder med å betale. Rentefritt!

Alle som handler hos Bohus Finnsnes i kampanjeperioden vil være med i trekningen av et gavekort på kr 3.000 på Bohus Finnsnes! 

De 5 heldige vinnerne trekkes ut noen dager etter kampanjeperioden er over. 

Hvilken type møbler savner du på Finnsnes? Legg igjen en beskjed til oss her:

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet