Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Biltrend utvider stallen med disse premium-merkene

Annonse fra Biltrend

Gode nyheter til alle bilentusiaster i Tromsø og omegn: Biltrend utvider stallen med Jaguar og Land Rover og dette vil markeres under årets bil-, sykkel- og båtmesse.

– Vi har fått utrolig mange hyggelig henvendelser og folk flest har virkelig gitt oss tommelen opp for initiativet. Vi har allerede levert flere biler samt forhåndsolgt et tyvetalls av el-bilen Jaguar I-Pace, sier Jørn Olsen som er nytilsatt kundeansvarlig for Jaguar og Land Rover hos Biltrend Tromsø. 

Olsen har ryddet plass i lokalene til et representativt utvalg av krembiler, og lover enda flere spennende kjøretøy på lager utover våren. Men han legger også til at det er ikke vanlig å ha hele modellspekteret inne, siden de fleste som kjøper en Jaguar eller Land Rover gjerne ønsker skreddersydde løsninger og utstyrskombinasjoner. 


– Men det er sånn det skal være, sier Olsen - som legger til at premium-opplevelsen skal starte allerede ved bestilling

Vår aller første Range-Rover ble levert til Siri og Mads Veggemo. Vi takker for tilliten, og ønsker dem velkommen som kunder hos Biltrend.

Og premium-opplevelser blir det mye av i motorvarehuset i tiden fremover. El-bilen Jaguar I-Pace ventes leveringsklar i løpet av høsten og også Range Rover vil ha en plug-in hybrid på trappene da. – Det å endelig få inn et premium-merke gjør Biltrend til et enda mer komplett motorvarehus for alle som trenger, liker eller rett og slett elsker bil, sier Olsen entusiastisk.

Og det er faktisk ikke bare nybakte Jaguar- eller Land Rover-eiere som har grunn til å glede seg. Fra 16. april kan alle som allerede er eiere av slike biler atter få utført service og vedlikehold lokalt i Tromsø. – Merkene vil få egen verksmester pluss 2 dedikerte mekanikere hos Biltrend - som dermed blir eneste godkjente verksted i Nord-Norge, avslutter Olsen.

Bil-, Båt og Sykkelmessa 2018

Bil, Båt og Sykkelmessa startet torsdag 12. april og varer frem til og med 15. april. 


Biltrend fortsetter tradisjonen og inviterer i år igjen til Bil-, båt- og sykkelmesse! Kom innom og gjør et kupp!

Tromsø Ski- og Sykkel stiller som vanlig med årets nyheter på sykkel.

....og det er selvfølgelig gratis inngang.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet