Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Smil til fotografen!

Annonse fra Veronica Foto

Bryllup er en gledens dag, hvor smil og kjærlighet går hånd i hånd. Et nytt kapittel skal skrives og jeg hjelper dere med å forevige alle minnene!

Jeg heter Veronica, og elsker å fange små og store øyeblikk med kameraet mitt.
Fotostudioet mitt ligger like ved det gamle verftet midt i Tromsø, hvor jeg fotograferer nyfødte, barn og familier.

Jeg reiser også over hele Nord-Norge for å forevige minner. 

Bryllupsdagen er et nytt kapittel i parets historiebok. Det er viktig å ta vare på minnene – både små og store – fra den store dagen. Jeg hjelper dere med å bevare minnene fra den vakreste dagen i livet: Fra brudens forberedelser, vielser, portrettbilder og selve festen.  

Noen av bildene er planlagt. Andre bilder er tatt på sparket. Fotoalbumet ser også enda flottere ut om dere kombinerer fargebilder med sort/hvitt bilder.

Jeg har vært heldig som har vært med mange brudepar på den store dagen. Bryllupsbildene har blitt tatt på fjell, i fjæra, på broer og ved elvekanten. Romantikken og kjærligheten reflekteres i bildene.

Sommermånedene er en populær tid for å gi hverandre sitt ja. Jeg anbefaler at dere tar kontakt med meg i god tid før bryllupet. 

I tillegg til print har jeg mulighet til å lage en fotobok. Dette er en flott måte å bevare minnene fra bryllupet, og er morsom å vise frem til familie og venner.

Foruten bryllup tar jeg også bilder av nyfødte og barn i mitt trivelige studio.

Jeg ser frem til å forevige bryllupsdagen deres! 

Det skal være enkelt å bestille fotografering – du skal få de bildene du ønsker, som varer i generasjoner.

Fotograf Veronica

Veronica Foto

• Jeg heter Veronica og elsker å fange små og store øyeblikk med kameraet mitt!

• Jeg tar bilder av nyfødte, barn, konfirmant og bryllup.

• Jeg har et lite og koselig studio midt i Tromsø med alt vi trenger for en vellykket fotografering.

• Jeg setter stor pris på å få lov til å fotografere det mest dyrebare dere har. 

Fotopakker

Alternativ 1
De offisielle bryllupsbildene og stemning utenfor kirken * 2-3 timer fotografering på ønsket *lokalisasjon * 40 ferdig redigerte bilder i full oppløsning * Privat nettgalleri.

Alternativ 2
Fotografering i 5 timer * Bilder av bruden under forberedelser * Bilder av gjester og brudgom som venter i kirken * Stemning fra selve vielsen * Familiebilder og offisielle bryllupsbilder * 200 ferdig redigerte bilder i full oppløsning * Privat nettgalleri.

Alternativ 3
Fotografen følger dere hele dagen (10 timer) * Stemning under forberedelser * Bilder før, under og etter vielsen * Familie og venner bilder * Offisielle bryllupsbilder * Stemningsbilder fra middag og taler * 400 ferdig redigerte bilder i full oppløsning * Bilder i privat nettgalleri og på en USB- stick.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet