Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vakre brudekjoler til den store dagen

Annonse fra Brudehuset Tromsø

De aller fleste kvinner har en klar forestilling om hva slags brudekjole de ønsker seg den dagen de gifter seg. Det er jo tross alt din dag – og alles blikk er rettet mot deg!

Brudehuset Tromsø har lang "fartstid" som brudesalong i Nord-Norge. 

Hos oss finner kommende bruder et bredt utvalg av brudekjoler, alt fra klassiske store kjoler til enkle kjoler.

Vi ønsker deg velkommen inn i våre lyse lokaler, hvor utvalget av brudekjoler er stort, variert og i ulike prisklasser. 

Våre ansatte er fulle av gode ideer, og opptatt av at bruden skal få ønsket sitt oppfylt og selv gjøre et riktig kjolevalg tilpasset hennes budsjett. 

Årets kolleksjon er nå i butikken, og byr på mange spennende nyheter og variasjoner med tanke på snitt, myke stoffer og fargenyanser. 

Brudehuset satser også på lange kjoler til bryllup eller galla slik at gjestene også finner den rette kjolen. 

Ønsker du at brudekjolen skal ha et klassisk preg, er kjolene fra Maggie Sotteros et godt valg. Kjolene har et grasisøst og romantisk design med spennende detaljer og lette stoffer. 

Siste medlem i familien er Rebecca Ingram. Kolleksjonen tilbyr tidløs eleganse og fantastisk kvalitet til overraskende hyggelige priser. Kjolene har nydelig silhuetter, detaljer og et flørtende hint av sjarmerende fargetoner. 

Sincerity og Sweetheart har stor variasjon i kolleksjonene denne sesongen. De leverer alt fra klassiske store kjoler til veldig enkle kjoler i mykt stoff eller smale chiffong kjoler med og uten blonder. 

De tre siste årene har Bianco Evento vært en del av vårt utvalg. Kjolene passer for bruder som ønsker en enkel og noe rimeligere kjole. Disse kjolene er en flott blanding og kommer uten stener, perlerog paljetter, noe som gjør det enkelt å tilføre en personlig vri.

Bruder som ønsker å fremheve sin feminine side og ønsker en kjole som ikke er helt ordinær velger Stella York. Det er stor sjanse for at bruden forelsker seg i den store variasjonen av stiler.

For å kunne bistå kommende bruder på best mulig måte, ønsker vi at det avtales tid i brudekjoleavdelingen.

Blant våre flotte kolleksjoner vil du garantert finne drømmekjolen! 

Brudehuset Tromsø

• Brudehuset Tromsø har lang "fartstid" som brudesalong i Nord-Norge.

• Butikken ble etablert i 1999.

• I 2012 flyttet vi hele brudekjoleavdelingen til nye lokaler med nytt navn: Brudehuset Tromsø.

• Vi har et stort utvalg av vakre brudekjoler i ulike prisklasser.

• Vi er fulle av ideer og opptatt av at bruden skal få sitt ønske oppfylt og gjøre et kjolevalg tilpasset hennes budsjett.

• Årets kolleksjon er nå i butikkene, med spennende snitt, nye myke stoffer og mange fargenyanser å velge mellom.

• For å kunne yte best mulig service ønsker vi at det avtales tid i brudekjoleavdelingen. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet