Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Søker 200 lærere til «dreamteam»

Fra og med skoleåret 2018-19 innføres en norm for lærertetthet i ordinær undervisning på skolenivå.

For Tromsø kommune kan dette bety hele 200 nye lærerstillinger. Søknadsfristen er 4. april.

– Det betyr at det blir flere lærere per elev. Da har man flere øyne som kan møte blikket til elevene, og følge dem i hverdagen på en bedre måte. Vi ser på dette som kjempepositivt, sier seksjonsleder for skole i Tromsø kommune, Geir Olsen.

GODE UTVIKLINGSMULIGHETER 

Olsen har arbeidet som rektor på Tromsdalen skole i ni år, og har meget god kjennskap til lærerkorpset i Tromsø kommune. 

Skal du bli god så må du jobbe blant de beste. Her i Tromsø har vi så mange dyktige skoleledere og lærere med enorm kompetanse, så dette er en veldig fin mulighet til å utvikle seg selv som lærer.

Geir Olsen

«DREAMTEAM»

Han legger til at det også ligger stor kraft i det å være en del av et stort kollektiv, slik det er i Tromsø:

– Når du har stort fagmiljø med mange dyktige rundt så kan du bli blant de beste lærerne. Så vi oppfordrer på det sterkeste alle lærere til å søke hos oss, og ønsker dem på vårt «dreamteam»!

SUPERSTJERNER

Et «dreamteam» består av superstjerner. Men hva skal egentlig til for at en lærer vekker nysgjerrigheten og får oppmerksomheten hos en elev?

Vi gjorde et eksperiment av dette, og lot vanlige lærere prøve seg i «The Voice»-stil, hvor de skulle undervise tre elever som var jury. Hva var det som «trigget» elevene til å snu stolen og velge læreren? Det spennenede resultatet kan du se i videoen over.

Søk på lærerstilling i Tromsø kommune, og bli med på drømmelaget!

Trykk her for full oversikt over skoler og stillinger som er utlyst. 

NB. Søknadsfristen er 4. april!

FÅR FLERE KOLLEGER: Borgtun er en av mange skoler som får flere lærere til høsten. Det gleder de ansatte seg til. (Fra venstre: Magdalena Fosshaug (adjunkt), Wenke Sørensen (rektor), Linda Fosslund (barne- og ungdomsarbeider) og Cathrine Thune (sekretær). (Foto: Edvard Kristiansen)
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet