Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Norske hjem mangler oppbevaringsplass

Annonse fra Neumann bygg Tromsø

En fersk undersøkelse viser at nordmenn river seg i håret over manglende skap- og oppbevaringsplass.

Nesten 40 prosent av oss må finne plass til rotet vårt utenfor huset. Men undersøkelsen som er gjort på oppdrag av Elfa, viser også at vi ikke er gode nok til å utnytte den plassen vi faktisk har.

Det er en kjent sak at studenter og småbarnsfamilier bor trangere enn andre, nå viser det seg imidlertid at også de med boareal på over 150 kvm føler at de ikke har plass til alle tingene sine.

SVEVENDE SKYVEDØRER: Det heteste nå er topphengte skyvedører uten gulvskinne, som svever over gulvet og gir nye muligheter for å organisere hjemmet.

Hilde Børresen Istre i Elfa Norge mener at undersøkelsen viser at vi må bli flinkere til å utnytte oppbevaringspotensialet i hjemmene våre.

– Rot og ting som alltid ligger på «feil sted» skaper stress, så det å få orden i tingene sine, er viktig. Man har mer plass enn man tror, sier hun.

– Jeg tror at mange synes det er vanskelig å holde det ryddig. I en travel hverdag, hvor man er flere i husstanden som lever aktive liv, så er det lett å miste kontrollen. «Vi får ta det til helgen» tenker vi og lar kaoset råde i ukedagene fordi vi rett og slett ikke har tid til å rydde. 

Hilde Børresen Istre er Elfa Norges oppbevaringsekspert.

Men – har man løsninger som virkelig fungerer for familien trenger man ikke rydde så mye.

– Hvis alt har en fast plass som er naturlig plassert i forhold til bruk, vil det aller meste blir ryddet på plass av seg selv. Men veien dit kan føles lang, og oppbevaringsbehovene våre endrer seg hele tiden, så det aller viktigste er å investere i fleksible løsninger som du kan bygge om og flytte på, sier Børresen og kommer samtidig med sine beste oppbevaringstips: 

1. GÅ PÅ LUFTJAKT

Du har større oppbevaringspotensial i hjemmet ditt, enn det du tror. Forsøk å identifisere unødvendige ‹‹luftrom›› i garderobeskapene. Se også etter ubrukte overflater i hjørnene, under sengen og bak dørene som kan brukes til oppbevaring.

2. BRUK VAKUUMPOSER

Tepper, puter og sesongklær tar minimalt med plass hvis de er pakket inn i vakuumposer, og deretter plassert under sengen eller på de øverste hyllene i skapet.

3. GÅ OVER HYLLENE DINE

Dype hyller skaper lett uorden og ubrukt plass. Bytt dem ut med grunnere hyller, eller mer praktiske bokser som kan plasseres ennå tettere. Da får du mer plass, og det blir lettere å holde orden.

4. SATS PÅ SKYVEDØRER

Se på mulighetene for å dele opp 60 cm av rommet og sette inn en effektiv oppbevaringsvegg. Ved å sette inn skyvedører fra vegg til vegg har du muligheten til å stue vekk

mengder av klær og utstyr – uten at rommet kjennes noe særlig mindre.

5. PLASSER SESONGUTSTYRET I HØYDEN

Utnytter du potensialet til å oppbevare ting oppunder taket? Det er lett å glemme de siste 30-40 cm, disse er perfekte for ting du ikke bruker så ofte.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet