Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

På Kvaløya har dem de største husan!

Annonse fra Storelvtun

Test dine Kvaløya-kunnskaper nederst i saken.

På Kvaløya bor 80% av folk i enebolig, og de er i snitt 20 kvm større enn hus ellers i Tromsø, faktisk en gjennomsnittsstørrelse på hele 153 kvm! Landsgjennomsnittet er for øvrig 145 kvm.

På Kvaløya bor det også flere folk pr husholdning (2.7 mot 2.1), de har høyere gjennomsnittsinntekt (341 tusen mot 321 tusen), og de har høyere utdanning.

Og trodde du netto tilflytting til Tromsø var stor – vel den er betydelig større til Kvaløya. Sentrale Kvaløya har hatt en netto tilflytting på mer enn 1500 de siste fem årene. 

– Folk som bor i området som forteller at her har de alt de trenger og de har naturen rett utenfor døren. De fleste sier også at de aldri vil flytte fra Kvaløya, sier Odd Harald i Storelva AS.

En enklere hverdag

Behovet for leiligheter på Kvaløya kommer til å bli større med årene. Når barna har forlatt redet og

man er færre som bor innenfor husets fire vegger, er det mange som leker med tanken på å bytte ut det store huset med en mindre og mer praktisk leilighet.

For mange føles tanken på en mer lettstelt leilighet fri for plenklipp og snø-måking meget forlokkende.

I disse dager jobbes det med et nytt boligfelt på Kvaløya, nemlig Storelvtun. Dermed vil du som bor på Kvaløya i dag, som ikke har behov for en stor enebolig, fortsatt ha muligheten til å bo i ditt kjente område. 

På Storelvtun blir det 100 leiligheter med parkering i kjelleren og heis opp, i tillegg til rekkehus. Sentrale Kvaløya er for øvrig veldig populært for unge folk i etableringsfasen som ønsker større armslag. Ved at noen velger å selge eneboligen eller rekkehuset og flytte i leilighet vil det bli flere større boliger til salgs for barnefamilier etc, og dermed være en vinn-vinn situasjon.

RØDTINDEN: Turglede på vei opp Rødtinden, et av Kvaløyas mest besøkte fjell.

Påskefjellet og quiz

Påsken står for tur og mange skal spenne på seg skiene og nyte godværet oppe på fjellet. Storelvtun har Rødtinden, en av Kvaløyas mest besøkte topper, som nærmeste nabo. I tillegg til dette er det opparbeidede og preparerte løyper fra Storelva til Slettaelva. Eller bare sitte i solveggen hjemme og nyte den påskesola vi alle håper på...

Kilde: Prognosesenteret, demografisk analyse av Kvaløysletta.

PÅSKEQUIZ

Test dine Kvaløya-kunnskaper her og vær med i trekningen av et gavekort på 1000,- kr på Eide Handel.

1)Hva heter det høyeste fjellet på Kvaløya?

a. Store Blåmann

b. Rødtinden

c. Sørtinden

2) Hvor mange bor det sentralt på Kvaløya?

a. ca. 12.000

b. ca. 8.500

c. ca. 6.500

3) I hvilket år ble NM på ski sist avviklet på Storelva?

a. 2015

b. 2017

c. 2016

4) På hvilken plass ligger Kvaløya blant Norges største øyer?

a. Nummer 3

b. Nummer 5

c. Nummer 7

5) Hva heter OL-vinneren fra Kvaløya?

Send inn dine svar til odd.harald@arnestedet.no. Svarene og vinner vil bli kunngjort på Storelvtun sine facebook-sider. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet