Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

«Raillkattsjå» ble til drømmehjemmet

For Tove og Ronald var det aldri aktuelt å bo i et A4-hjem. Bli med inn i deres kunsteriske oase.

For elleve år siden kjøpte Tove og Ronald Ottesen det som i dag er drømmehuset. I den lille bygda på Bakkejord, sør på Kvaløya, bor de, driver kafé og lager glasskunst.

Etter en snau time kjøring fra Tromsø sentrum ser BraBolig sin utsendte journalist og fotograf store bokstaver på en rød husvegg. «Toves glasskunst» er godt synlig fra veien. Vi svinger inn til huset med fjæra som eneste skillevegg fra det majestetiske havgapet ute på Kvaløya. Der står Tove i døråpninga og vinker oss inn.

BAKKEJORD: Her, med fjell og hav som nabo ute på lille Bakkejord bor Tove og Ronald.

På mellomdøra er det inngravert «hjemmet er der hvor hjertet er». Og snart skal vi få oppleve at Tove virkelig har lagt hjertet i dette huset, sammen med mannen Ronald.

UTSIKT OG GLASSGARDINER

Fra yttergangen blir vi med inn i ei stue med åpne løsninger til både spisestue, kjøkken, TV-stue og utendørs paviljong med isolering. Det første som vekker oppsikt er utsikten.

– Den er fantastisk, er den ikke?, sier Tove, som uforstyrret kan se utover mot et hav omringet av høyreiste fjell.

STUA: Tove er glad i å blande gammelt og nytt. Litt knæsje farger skal det også være. Bjelkene i taket har Ronald laget og montert selv.

Det andre som vekker vel så mye oppsikt er glasskunsten. Gardinene, lampene, pynten - alt av glass.

– Jeg tror nok ikke det er så mange som har gardiner i glass.

Det er kanskje ikke så rart. For Tove har nemlig vært glasskunstner i 17 år. Men mer om det senere. Nå har Ronald dukket opp med et smil og en energi som er lett å la seg smitte av.

Det er han som har gjort de markante og store endringene i konstruksjonen av boligen, mens Tove har innredet med sin kreative sans.

– Vi har gjort alt selv! Jeg og broren min har bare funnet ut av ting, vi er selvlærte, forteller Ronald og peker mot de håndlagede listverkene.

GLASSKUNST: Gardiner i glass, lamper i glass og glass på veggen. Slik blir det når man er glasskunstner.

MANGLET ISOLASJON

Tidlig på 1900-tallet var huset en gammel skolestue som sto nærmere havet. Så ble den flyttet høyere og nærmere veien av Bakkejord bygdelag som overtok skolestua i 1953.

FORANDRING FRYDER: Slik så stua ut når de overtok huset i 2007. (Foto: Privat)

Da Tove og Ronald kjøpte eiendommen i 2007 hadde de egentlig slått seg til ro i Finnmark etter et hektisk og stressende byliv. Nå skulle de lese bøker og gå på fjellturer. Men det varte ikke lenge, for på rundt samme tid skulle Toves glasskunst-produksjon bli tatt til nye høyder. Hurtigruten ønsket å selge kunsten hennes på 11 forskjellige skip, på toppen av de rundt 30 butikkene hun leverte til fra før av.

– Det var jobbing fra tidlig morgen til sent på kvelden. Det tok på, sier Tove, som i dag sliter med både nakken og fingrene.

Tilbake til stua og den gamle skolen som er totalrenovert. Veggene vi nå står innenfor hadde ikke isolasjon da paret kjøpte huset.

– Siden huset sto oppført fra 1953 så tenkte vi jo at det skulle være på plass da vi overtok. Men nei, det måtte vi gjøre på nytt og det var en stor jobb. Alt av vegger og vinduer måtte byttes ut. Å bo her ute i havgapet uten isolasjon, det går ikke, forteller Ronald.

BAR STEIN FRA FJÆRA

– Skal dere bli med opp å se?, spør Tove.

I tredje etasje har de tre soverom, bad og bod. Alle soverommene i forskjellige farger med lekkert og stilfullt interiør.

– Før jeg begynte med glasskunst jobbet jeg som interiørkonsulent for Spektrum i Tromsø. Jeg drev med gamle maleteknikker og dro hjem til folk for å se på hvordan de kan innrede. Jeg lærte mye der, forteller Tove.

SOVEROM: Tove har tidligere jobbet som interiørkonsulent. Der henter hun mye av inspirasjonen sin når hun innreder rom.

Vi blir vist rundt videre, nå ned til kjelleren hvor de har soverom, bad og utleiedel. Der har også Tove verkstedet sitt hvor hun lager glasskunsten.

– Det var jordkjeller her før, så vi måtte rive opp alt og legge nytt. Litt av en jobb, sier Tove.

På badet står en hjemmelaget dusj av stein og glass.

– Her har vi bært steiner fra fjæra og opp hit, forteller Tove.

– Den gjør-det-selv-kreativiteten, hvor kommer den fra?

– Jeg er veldig glad i å tegne. Så det har ofte sånn at jeg tegner opp forslag, også sier Tove ja eller nei, sier Ronald og flirer. Han er utdannet grafiker opprinnelig.

KUNSTVERK: Steinene til dusjen har Tove og Ronald båret opp fra fjæra og kombinert det med glasskunsten til Tove.

VERDENS BESTE VAFLER

Vegg i vegg med hjemmet kommer vi til glasskunst-butikken til Tove.

– Med arbeidsplassen din så nært hjemmet, klarer du å skille jobb og hjem?

– Det er rart med det, men ja, faktisk så gjør jeg det. Selv om det henger sammen, så går jeg virkelig hjem når jeg går hjem. Da kan jeg slappe av, sier Tove.

I glasskunst-butikken driver paret også kafé med både inne- og uteservering. I gjennomført retrostil er stolene og bordene hentet fra gamle utesteder og Remiks i Tromsø.

– Gjenbruk! Da har det sjel og historie med seg, poengterer Tove.

På verdenskjente TripAdvisor ligger kaféen oppført med verdens beste vafler og som et anbefalt sted å besøke i Tromsø. De har daglig besøk fra turister fra alle verdens kanter.

– Det var vi ikke selv klar over før vi fikk høre det fra en guide for litt siden. Vi visste ikke engang hva TripAdvisor var for noe, men det var artig, forteller Tove og sier at vaffel-oppskrifta er en gammel hemmelighet fra Finnmark som hun ikke røper for noen.

Vi får ei vaffel hver i handa, lekkert dekorert med syltetøy, brunost og rømme og rusler tilbake til stua. Denne gangen går vi via terrassen. Ja, ble det forresten nevnt at Ronald har lagt terrasse rundt hele huset?   

PYNT: Glasskunsten som henger på vegger og vindu i huset er laget på verkstedet til Tove - vegg i vegg med hjemmet.

DEN KREATIVE SANSEN

Noen vafler senere og med nytrukket kaffe på bordet sitter vi igjen i stua. Ronald er i kaféen for å servere vafler til italienske turister, og vi spør Tove om hun hadde sett for seg dette da de kjøpte i 2007.

– Jeg var litt skeptisk, jeg må innrømme det. Men nå har det blitt veldig fint her, og folk vi har på besøk sier at det er god energi her. Mange vet ikke hvor de skal hvile øynene, forteller Tove og småflirer.

– Men jeg startet tidlig med å være selvstendig og har alltid likt å gjøre ting selv, så jeg er ikke overrasket over at det ble pent til slutt. Da mamma og søsknene mine var ute hadde jeg vasket og baket til de kom hjem. Jeg fikk min egen symaskin da jeg var tolv år og begynte tidlig med å være kreativ.

– Med alt arbeidet som dere har lagt i dette hjemmet, så må det mye for deg?

– Det gjør det absolutt. Jeg har den kreative sansen, jeg kunne ikke bodd i et vanlig A4-hjem. Det må være noe eget med det. Det må være annerledes.  

MYE FINT: – Folk som kommer på besøk vet ikke hvor de skal hvile øynene, forteller Tove og Ronald. Kanskje ikke så rart?
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet