Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Næringslivet tok tak i 2002. 16 år senere varmer fortsatt iLAG mange hjerter

I 2002 ble iLAG stiftet - Kirkens Bymisjon satsing for barn og unge i Tromsø.

Det var næringslivsmannen Inge Falck Olsen som fikk idéen om å starte iLAG, og som dro prosjektet i gang.

– Tanken den gang var at vi skulle prøve å fange opp barn og unge som var utsatt for å få det vanskelig senere i livet - med fokus på å være sammen. Vi ønsket å lage en unik tromsøvariant som kunne være forutsigbar, og få med bedriftene i næringslivet til å gå inn med et fast månedlig beløp på mellom 900 og 2.900 kroner. Det ble fort populært, og vi fikk ca 40 bedrifter med på laget, forteller Inge.

Cirka halvparten av bedriftene som var med fra begynnelsen er fremdeles med.

– Jeg blir selvfølgelig kjempeglad hvis flere næringslivsaktører vil være ilag med oss, og selvfølgelig også privatpersoner, sier Inge.

– Unikt

Leder for iLAG Jenny Sjånes Johansen synes det er unikt at det var næringslivet som tok initiativet til å starte satsingen, og ikke dem selv.

– De tok tak og la en langsiktig plan. 16 år senere har det hjulpet utrolig mange mennesker, så vi må kunne si at de har lyktes med planen, sier Jenny.

Hun forteller at de jobber for å utjevne forskjeller og lindre effekten av sosial ulikhet. For å lykkes med det har de blant annet familiemiddager, ungdomsklubb og kulturelle opplevelser.

– Vi tar med barn og ungdom på sommerleir, teater, fotballkamper, til skøytehallen og mye mer - alt sammen med fokus på å skape gode opplevelser, forteller Jenny.

Det å se at det går bra med folk, tro på de og se det gode i folk er givende.

Jenny Sjånes Johansen, iLAG

Jenny og Inge foran bymisjonens lokaler. På veggen henger et sitat Jenny er opptatt av: «It's never too late to be a rock star».

Bekjemper fattigdom

Selv med støtte fra næringslivet og private givere er det ikke alltid økonomien rekker til å gjennomføre alt iLAG har lyst til, men:

– Vi kan ikke slutte å bekjempe fattigdom bare fordi vi ikke har penger, sier Jenny, og utdyper:

– Men det de gir genererer tilstrekkelig optimisme til å starte med fattigsdomlindring og støtte. Vi går bestandig inn i et nytt år hvor knapt halvparten av inntektene er sikret. Det kan man ikke gjøre i et offentlig hjelpeapparat. Men det kan vi gjøre for vi tror på raushetens formeringsevne og vi er avhengig av den. Vi har også mange frivillige hender som holder oss flytende.

Men mer enn noe annet er det givende for Jenny å lede dette.

– Vi kan se familier som kommer seg over kneika, barn og ungdom som endrer retning. Det å se at det går bra med folk, tro på de og se det gode i folk er givende. «It’s never too late to be a rockstar», som det står på veggen vår her på Bymisjonen.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet