Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nominert til gjev pris. Satser på å vinne!

Annonse fra Rema 1000

Ikke bare har REMA 1000 Kvaløya blitt kåret til regionens beste REMA-butikk 2 år på rad, nå kan de også stikke av med tittelen Årets matgledebutikk. Konkurransen kan sies å være den norske dagligvarebransjens svar på Oscar utdelingen.

Kjøpmann Kristina Antonsen er et eneste stort smil når vi er innom. Og det er i grunn ikke så rart, det er kun to butikker fra Nord-Norge som er nominert i år. Begge i segmentet lavpris.

– Det er utrolig stas! Jeg er veldig stolt av å være nominert. Vi jobber veldig med å gi det lille ekstra og det er hyggelig at også TINE har merket seg det, ikke bare kundene.

Årets Matgledebutikk er en landsomfattende konkurranse arrangert av TINE i samarbeid med bransjebladet Dagligvarehandelen.

Alle landets matbutikker kan delta og butikkene vurderes blant annet på salg av kampanjevarer, service og kreativitet. Det konkurreres i to klasser, fullsortiment og lavpris.

Ved REMA Kvaløya bruker de facebook aktivt for å spre matglede til sine følgere og i butikken passer de alltid på å bygge inspirerende disker med gode middagsforslag til de som er innom. Og toppen av kransekaka, den populære kundefrokosten.

– Kundefrokostene er alltid veldig hyggelige. Da kommer det masse folk innom for en liten matbit og en prat. I neste uke kjører vi påsketema og kollega Hege har allerede satt i gang med bollebaksten, forteller Kristina entusiastisk.

Konkurranseperioden går fra uke 9 til uke 22 og i løpet av den tiden vil alle nominerte butikker få besøk av både en jury og såkalte «mystery shoppers»; en ukjent kunde som tar med seg handleopplevelsen tilbake til juryen.

Og Kristina, hun satser på å vinne.

– Selvfølgelig satser vi på å vinne, sier hun og ler. Det hadde jo vært veldig artig om en nordnorsk butikk hadde gått av med seieren! 

Fem i butikken:

Hvorfor handler du på REMA Kvaløya? 

Christine Abrahamsen (29), tannhelseassistent. 

– Ja, si det? Tacoingredienser. Det er jo snart fredag. Også er de jo gode på service. Det er en praktisk butikk hvor handelen går fort og det trengs når man handler med en liten baby. 

Roar Brox (38), kokk. 

– Jeg hadde planlagt hva jeg skulle handle, også er det jo billigst her. Det er en praktisk butikk med lite kø, men skal man ha ferskvarer må man kanskje innom en annen butikk. Men til dagens handel er denne butikken perfekt. 

Jonny Berg (42), direktør.

– Akkurat i dag gikk jeg innom for Salmalaks og Gildes originale kjøttdeig. Det finner du ikke i alle butikker.

Karin Myhr (73), pensjonist.

– De har et utrolig godt utvalg av middagsretter her og i tillegg har de alt man trenger til husholdningen. Og det er veldig bra for meg siden jeg bare handler en gang i uken. 

Rafael Solbakken (38), kokk.

– Det er egentlig tilfeldig hvilken butikk jeg bruker. Men i dag skulle jeg ha Istid-brød til barna, de elsker det. Så skal jeg ha brød stopper jeg alltid innom her. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet