Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Livet snudde i REMA

Annonse fra Rema 1000

Som ung var det egentlig Formel 1-kjører han drømte om å bli, kjøpmann Bjørn Ottem ved REMA 1000 Tomasjord, men livet ville det annerledes. 22 år gammel pakket han alt han eide i bilen og begav seg inn i det ukjente. Ny by, ny jobb og en ny start.

– Guttedrømmen var nok ikke å bli kjøpmann, men tilfeldighetene ville det sånn. Jeg skulle jo bli Formel 1-kjører, sier han og smiler lurt.

Det er ikke vanskelig å legge merke til at Bjørn er over gjennomsnittet interessert i Formel 1. På kontoret henger ikke bare bilde av kona Anneli og datteren Matilda (1), men også av Ferrarien til finske Kimi Räikkönen.

Det å starte opp en helt ny butikk tar mye tid, men man skal ta jobben på alvor og ikke sluntre unna. Når rutinene er ordentlig på plass ser Bjørn fram til å kunne ta seg en ordentlig ferie. Drømmen er Japan og New York. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Nøyaktig når interessen for bil, og da spesielt Ferrari, melde seg husker han ikke. Men det er mange, mange år siden, som han sier.

–Jeg satt en del alene hjemme da jeg var yngre og mye av tiden gikk til sånne bilkort som man abonnerte på og puttet i permer. “Dream cars” tror jeg det het. Det var da jeg beit meg merke i at Ferrari var de fineste bilene.

At han oppdaget Formel 1 var i grunn en tilfeldighet.

– En dag leste jeg i nyhetene at Ferrari hadde vunnet ett eller annet. Jeg visste ikke om Formel 1 da, så det måtte jeg jo sjekke opp. Siden da har jeg fulgt med.

På mobilen telles det ned til sesongstart. Når vi er innom er det nøyaktig 10 dager, 13 timer og 23 minutter til sesongens første løp i Australia. 

Første gang Bjørn la merke til Ferrari F355 GTS var i Bond-filmen Goldeneye. Det ble ingen prøvetur denne gangen, men når sommeren kommer har eier Arve Hopaneng invitert Bjørn på besøk igjen for å teste ut de 381 hestekreftene som finnes under panseret. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

TILFELDIGHETENE SOM KAN ENDRE ALT

Om vi spoler 13 år tilbake i tid, til da Bjørn pakket bilen og begav seg ut i det ukjente, støter vi igjen på tilfeldighetene. De små hendelsene som kan endre så mye.

– På det tidspunktet følte jeg at jeg trengte litt endring, for jeg var på en veldig mørk plass i livet. Jeg bestemte meg for å ta grep, forteller han åpenhjertig.

Etter å ha sendt et 30-talls søknader rundt til forskjellige butikker og lignende fikk han napp. Daværende kjøpmann ved REMA 1000 Tromsdalen, Jan Tore, så potensialet og han fikk tilsagn.

– Jeg har ikke fullført videregående ennå, så jeg kunne jo ikke søke på hva som helst. Men jeg er veldig takknemlig for de mulighetene jeg har blitt gitt. Det er ikke sånn at alt håp er ute om du ikke har klart å fullføre skolen. 

Da Bjørn fikk jobben ved REMA 1000 Tromsdalen i 2005 fikk han raskt ansvaret for kjøle- og ferskvareavdelingen. Det er liksom min greie forteller han. Foto:Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Møte med en ny by beskriver han som både god og vond.

– Jeg hadde jo vært en god del alene i oppveksten og klarte aldri å hente meg helt inn igjen før jeg kom til REMA. Arbeidsmiljøet og kulturen som møtte meg gjorde at jeg sakte men sikkert fikk selvtilliten tilbake. De så potensialet i alle og jeg ble akseptert for den jeg var.

Det er på mange måter REMA som har fått meg på beina igjen, om man kan si det sånn.

Kjøpmann Bjørn Ottem

SØT MUSIKK

Etter noen år i butikken i Tromsdalen fikk Bjørn et tilbud han ikke kunne si nei til. Ville han drive REMA 1000 Sørreisa?

Han pakket bilen på nytt og kjørte inn i det ukjente. Der skulle han komme til å bli i fem år, selv om planen alltid var å komme tilbake til Tromsø. Byen han hadde trivdes så godt i.

– Det var litt tungt å flytte fra Sørreisa. For man ble jo glad i både plassen, bygda og menneskene. Og ikke minst, de jeg hadde jobbet sammen med og bygd opp et veldig fint arbeidsforhold til over mange år.

En av de han møtte ved REMA 1000 Sørreisa var kona Anneli. Men det skulle ta litt tid før det ble de to. Det skjedde faktisk ikke før Anneli egentlig skulle flytte hjem til Finland for å studere. 

Bjørn spiller ikke piano selv, men kona Anneli bruker det flittig. Også datteren Matilda prøver seg fram. Helt fra hun klarte å reise seg opp på egenhånd har hun trykket på tangentene. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

– Jeg syntes han var en så fin mann og jeg var veldig imponert over hvordan han behandlet andre. Man kunne alltid komme til han om man hadde problemer, enten på jobben eller privaten. Så når det nærmet seg at jeg skulle dra, prøvde jeg å tenke ut hvordan vi fortsatt kunne holde kontakten. Først forsøkte jeg å spleise han med en venninne forteller hun og ler.

Men tilfeldighetene ville det annerledes. Det ble ingen gnist der. Like etterpå viste det seg at også Bjørn hadde et godt øye til Anneli.

Og nå sitter de her, med gifteringer og en smilende ettåring på fanget.

MANNEN I SPEILET

Selv om Bjørn ikke har en formell lederutdanning har han høstet gode tilbakemeldinger fra ansatte. En beskriver han som en fantastisk, engasjert, empatisk og inspirerende kjøpmann.

For Bjørn handler det om “mannen i speilet”. En oppvåkning han fikk i løpet av tiden i Sjøvegan. 

– Det finnes en grense hvor selvtillit beveger seg over til det å bli kjepphøy og å tro at hele verden beveger seg rundt en selv. Jeg har vært der. Jeg ble en skikkelig egoist og var ikke flink til å ta hensyn til andres ønsker. En dag gikk det opp for meg og det har satt dype spor.  

Det jeg alltid har i bakhodet er at alt jeg gjør som leder, det peker tilbake på meg. Og det skal man være obs på, hvordan man oppfører seg mot andre.

Kjøpmann Bjørn Ottem

Selv om det er hard konkurranse i dagligvarebransjen i Tromsø er Bjørn ved godt mot. Den forrige butikken han drev gikk fra å være den minste butikken i området til å ha en markedsandel på 40 %. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

Det er litt over ett år siden Bjørn kunne åpne sin splitter nye butikk på Tomasjord, og han medgir at det har vært mye arbeid. Spesielt kombinert med småbarnslivet. Men han passer alltid på å leke med datteren når han kommer hjem fra jobb, uansett hvor sliten han måtte være.

–Jeg håper alltid at hun er våken når jeg kommer hjem fra jobb, så vi kan leke sammen før hun legger seg.

– Mitt største ønske for Matilda er at hun skal vokse opp å bli selvstendig slik at hun kan velge selv. Det er mange som har store drømmer for barna sine, at de skal bli det ene eller det andre, jeg vil at hun skal ha muligheten til å bestemme over sitt liv.

Til påske setter den lille familien seg i bilen for en etterlengtet ferie, turen går til Muonio i Finland, hvor Anneli har vokst opp. 

Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet