Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tromsøs dyreste, billigste og "mest crazy" solbriller

Annonse fra NordlysLAB

Hvis øynene blir eksponert for sterk sol og man slurver med solbrillebruken, risikerer man å få skader. Sigurd (14) har vært på utplassering hos oss og har besøkt optikerne i Storgata for å finne de dyreste, billigste og mest "crazye" solbrillene Tromsø har å by på.

Alle optikerne vi besøkte har et bredt utvalg av solbriller, men noen solbriller skiller seg ut i mengden.

Brillehuset

De dyreste solbrillene vi fant hos Brillehuset kom fra merket Maui Jim. Det er polariserte briller med et helt spesielt glass som er krummet og som hindrer refleksjoner fra f.eks våte veier i å blende deg. Gode kjørebriller som også kan fås med styrke. Kr 2890,-

Maui Jim er en av toppmodellene du finner hos Brillehuset i Storgata.

De billigste solbrillene vi fant i hyllene kom fra Polaroid. Brillene er gode, men fås ikke med styrke. Polaroid skjermer godt for sola og UV-stråling. Kr 595.

Polaroid var merket med de billigste brillene hos Brillehuset.

Tromsøya Briller

Neste butikk vi besøkte var  Tromsøya Briller. Der møtte vi to hyggelige damer som hjalp oss å lete fram de mest trendy brillene i sortementet.


- De mest trendy brillene og i tillegg de mest kjøpte kommer fra RayBan. De ligger på alt fra kr 1200-1800.


RayBan har mange forskjellige modeller, men disse er de mest populære akkurat nå.

De enkleste og billigste brillene de kunne finne frem kom fra merket Nice. Og de var faktisk dagens billigste! 

Storgatas billigste solbriller kommer fra merket Nice og finnes hos Tromsøya Briller.

Jacob Friis

Jacob Friis er kjent for å ha høy kvalitet på produktene sine og er også de som kunne finne frem det dyreste paret med solbriller. Disse kom fra merket Dita og er håndlaget og har en innfatning med 24 karat gull i seg. Kr 13.900.

Tromsøs dyreste solbriller?

Jacob Friis har et stort utvalg briller og de billigste kommer fra merket Roundten, et merke vi kunne finne hos flere optikere i byen.  Kr 1.040.

RoundTen helt enkle, men har en veldig bøyelig innfatning og god skjerming for sola.

Synsam

Hos Synsam har de som de fleste andre salg på briller, men også der kunne vi finne noen briller som lå i det øvre sjiktet sett i forhold til pris. Den dyreste brillen vi fant hos Synsam i Storgata var solbriller fra Fendi. Kr 5.090.

Fendi sine solbriller reflekterer sola med sine "gull"belagte glass og innfatninger.

De billigste brillene hos Synsam kommer fra Polaroid, samme merket som kom billigst ut hos Brillehuset. I tillegg fant vi briller på tilbud som kostet Kr 399.

D. Arnesen leverer enkle og gode solbriller til en rimelig penge.

Interoptik

Hos Interoptik kunne vi finne brillene som Petter Northug bruker når han går på ski, nemlig en av Oakley sine toppmodeller. Prisen på disse er Kr 2.120.


Petter Northug bruker disse solbrillene fra Oakley i skiløypa.

De billigste brillene kommer fra, tro det eller ei, Dior. Solbrillene kan fås hos Interoptik for Kr 998.

Interoptik viser frem Dior sine briller som nå er på tilbud.

De mest "trendy" solbrillene? 

Vi fant mye kult der ute, men klarte ikke bestemme oss for hvilken som var den mest "crazye" modellen. 

Hvilken mener du? Se bildeserie nederst.


Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet