Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her kaster TIL-spillerne seg over Øystein (36)

Annonse fra Tromsø IL

Det «tok av» på flyplassen da Gamsten og Bakenga skulle overraske TIL-supporteren.

Etter en 24 timer lang flyreise fra Cape Town via Istanbul, gledet Øystein (36) seg forståelig nok til å

komme hjem.

Men, da TIL-supporteren endelig hadde landet på Tromsø lufthavn Langnes, og øynet bagasjebåndet,

hoppet Mushaga Bakenga og Morten Gamst Pedersen jublende frem og omringet han.

(Se videoen i vinduet over.)

– Hva tenkte du da?

– Jeg tenkte, hva i f***?!

Vant gratis bortetur

Supporteren hadde nemlig blitt tilfeldig plukket ut blant TILs sesongkortholdere som vinner av en

gratis bortetur mot valgfri motstander - sammen med Gutan. Kamp, reise, hotell. Alt dekket av TIL.


Øystein visste ingenting om konkurransen eller premien.


Både tilreisende turister og varme familiegjenkomster stoppet opp sjokkert og lattermild da de rød- og

hvitstripede rev han til side, og plasserte han foran lysende videokamera og fotoapparatets blitsregn.

– Shit!

Etter at «Gamsten» opplyser den forfjamsede TIL-hengeren om hva de overrekker han, oppsummerte

reaksjonen det meste:

– Shit!

– ...og har vi lite folk, så får du kanskje være på benken også, fortsetter Pedersen.

– Du er vel en habil spiller, er du ikke, følger Bakenga opp.

– Eh nei, svarer Øystein, og alle bryter ut i latter.

Øystein ble mildt sagt overrasket over å møte "Gamsten" og Bakenga på flyplassen i Tromsø.

– Vanskelig valg

Etter at kameraene ble slått av, kom nysgjerrige turister bort til den heldige vinneren og spurte hvilken

anledning dette var, og hva det var han fikk i gave. Det var vel få som ikke fikk med seg den gledelige

overraskelsen i ankomsthallen.

– Hvilken kamp har du tenkt å se?

– Det er litt vanskelig å velge hvem man hater mest, Rosenberg, Bodø/glemt eller Vålerhæslingan,

avslutter sesongkortholderen med et lurt smil.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet