Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Har du fått med deg Tromsøs nye hippe sted?

Nå arrangeres det arktisk vintermarked på Plan Tre Veita. I hele uke 11 (10. – 17.mars) kan ulike aktører selge sine egenproduserte spesielle produkter til et sultent og nysgjerrig publikum.

– Et vintermarked av denne kaliber blir det første i sitt slag i Tromsø. Vår bestilling er å skape en foretrukket markedsplass hvor formidlingskunst og produktkvalitet står i sentrum, sier senterpilot May-Tordis Simonsen

– Å skape en slik kreativ oase er verdifullt for byen vår. Det gir også særdeles fleksible og gunstige leiemuligheter for aktører som har nettbutikk, driver med småskalaproduksjon eller -for den del- har stor etablert butikk men som trenger showrom over en kort periode for å fortelle om sine kampanjer, fortsetter Simonsen.

Plan 3 er landsdelens første pop-up arena

I Tromsø finner du Nord-Norges første og eneste helårs Pop Up arena/markedsplass .

Et ”Pop Up Market” er et konsept som er godt utbredt i Europa og som nå kan oppleves midt i hjertet av sentrum. Det handler om en hel etasje, Plan Tre, som er designet og tilrettelagt med 14 minibutikker som står klar hele året for minibutikker som popper opp til uregelmessige tidsrom. Noen for èn dag, andre for uker og måneder. Det skal være uforutsigbart og det skal gi deg som publikum en annerledes opplevelse. 

Det er viktig for oss å skape spennende møteplasser hvor mennesker erfarer at vi er original.

Senterpilot May-Tordis Simonsen

Her finner du sentrums grønne oase. En innendørs park med egen gartner som holder plantene grønne hele året.

– For meg er Plan Tre en helt unik mulighet til å nå ut til kundene mine, og få presentert mine produkter ansikt til ansikt, og samtidig få bli en del av et fellesskap, forteller Ann-Monica Aglen, innehaver av nettbutikken Mokkanikka

Spiseriet på Plan Tre

Her er også et kafetilbud, Spiseriet, med herlige fristelser fra konditoren til Pedersens Bakeri, vegansk chilisuppe etter oppskrift fra Wheelys cafès herlige personlighet Heidi, den sagnomsuste smoodien til Marlèn og laktosefrie vafler for å nevne noe.

En utfordrende og spennende innendørs lekepark

LEKEPLANETEN (for barn 0-6 år) sto klar 25.november. Her treffer du garantert kjentfolk en lørdag. Her kan alle kose seg i romslige arealer og vakre omgivelser samtidig som smårollingene får utfolde seg i apparater ment for motorisk utvikling og balanse.

– Det er så utrolig morsomt å være her igjen og se den herlige forvandlingen som foregår. Så bra at dere ser barna og oss småbarnsforeldre. På den måten er jeg sikker på at folk igjen får Veita som sin møteplass, forteller en trebarnsmamma fra Tromsdalen.

Jeg elsker Pop Up markedet!

En av gründerne som benytter seg av Plan Tre på Veita er Siw Utheim. Hun er strålende fornøyd med Pop Up markedet.

– I min gründer tilværelse som kunstner og illustratør, jobber jeg på ulike arenaer. Har arbeidsplasser litt her og der avhengig av oppdrag. Jeg setter fleksibilitet og frihet høyt i min hverdag, derfor elsker jeg Pop Up markedet!

For Siw er friheten viktig. Friheten til å velge NÅR man tar med seg butikken sin og har åpne dører. Friheten til å velge HVOR LENGE man ønsker å booke seg inn i en boks eller flere. Friheten til å utsmykke boksen man leier, akkurat slik man ønsker.

I tillegg er det et godt møtested for å bli kjent med andre gründere og skape nye nettverk.

– Den gode stemningen på plan tre når boksene fylles med ulike aktører, kafégjestene nyter god mat og drikke i Spiseriet og stemningsfull musikk - DET håper jeg mange vil få gleden av i tiden fremover, avlutter Utheim entusiastisk. 

Pop up butikk, noe for deg?

Pop-up boksene er tegnet lokalt og innehar en design som skal fremme kreativ vareeksponering. De er produsert lokalt og utstyrt med profesjonell lyssetting, strømuttak og lukket WiFi. Dette gir leieaktørene høy komfort og fleksibilitet, noe som er avgjørende for at yteevnen skal bli maksimal.

Disse boxene kan du som bedriftseier, nettbutikkaktør, gründer, hobbyentusiast eller annet leie gjennom et online bookingsystem på nettsiden veitashopping.no.

Det er enkelt, effektivt og særdeles godt tilrettelagt for næringslivsaktivitet slik vi vil se den i fremtiden. Leiepris er i øyeblikket fra kr 150,- pr dag (kampanjepris).

Det skjer på Veita

Veita tar initiativet og bidrar til hyppig aktivitet for Nordbyen i sentrum. Det gjøres gjennom å produsere ulike aktiviteter som skal gi nysgjerrige besøkende den gode følelsen, erfare at du blir tatt vare på, og så snakke om det i ettertid.

Det er til nå produsert en mengde raffinerte loppemarkeder, ulike konserter, dukkemakerverksteder, historieformidling, moteshow, auksjoner, huset sykkelverksted, arrangert jule- og designmarked –hvor aktører helt fra Autralia har deltatt- , huset ulike morgenmøter, premierefester og avholdt varemesser.

Mulighetene er uendelige og nysgjerrigheten likeså. Vi tar mål av oss å gjøre mange opplevelser som skal berike ditt besøk på Veita i fremtiden.

Ikke nøl, grip sjansen og sjekk ut denne spennende måten å drive handel på. Book en box til vårt Arktiske vintermarked eller ring oss for en prat.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet