Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ingrid fornyer og oppgraderer rom:

– Ser uendelig mange muligheter

Når Ingrid Gerhardsen går inn i et rom ser hun umiddelbart hvordan det samme rommet kan oppgraderes - med enkle grep.

Men hvor kommer denne kreativiteten fra?

– Det er uendelig mange muligheter med oppussing, og det første jeg ser er potensiale. Enkle ting som å flytte litt rundt på møbler, henge opp et bilde eller male veggene. Også er jeg sinnsykt opptatt av å gjøre det billig, forteller Gerhardsen.

Og det er der hjertebarnet til interiørdesigneren ligger. Hun er gründer av firmaet G Interior, som lever og ånder etter at lekkert design ikke trenger å koste skjorta.

– Det er uten tvil hovedfokuset vårt. Det jeg selv har erfart er at mennesker har en tendens til å tenke at hvis noe er dyrt så er det dermed kult og trendy. Slik trenger det ikke å være, mener hun.

ELSKER BUDSJETT

Derfor jobber hun ut mot kundene sine med å spre det glade budskap om at hjemmet kan oppgraderes kraftig innenfor rimelighetens grenser.

– Vi jobber mest mest med å hjelpe folk som ikke nødvendigvis har det største budsjettet, men som ønsker å pusse opp eller gjøre litt om på ting i hjemmet. Det gjør vi også for bedrifter som ønsker å pusse opp lokalene uten å overdrive pengebruken. Man kan få til utrolig mye fint. Selv elsker jeg å jobbe etter budsjett.

Mens Gerhardsen studerte statsvitenskap ved Universitetet i Tromsø, kjøpte hun og samboeren sin første leilighet. Den pusset de opp på studentbudsjett. To år senere valgte de å selge. Da hadde leiligheten økt betraktelig i verdi.

– Jeg har alltid vært kreativ, men det var ikke før jeg så at de enkle grepene vi hadde gjort i leiligheten kunne ha så mye å si, at jeg bestemte meg for å begynne å jobbe med noe kreativt, forteller hun. 

Ingrid Gerhardsen er glad i farger, men er opptatt av å la kundene selv bestemme hva de trives med. (Foto: Martin Gerhardsen )

FARGEKLATT

Det trenger ikke bare dreie seg om verdien på boligen du skal selge. Gerhardsen mener det kan ha vel så mye å si for psykisk helse og velvære. Selv er hun en fargeklatt av dimensjoner, og elsker lyse, friske og knæsje nyanser, men hun tar alltid hensyn til kundens ønsker.

– Jeg er veldig opptatt av å høre hva de trives med. Det er tross alt de som skal bo der, og du blir veldig ufrivillig påvirket av miljøet du er i, så det er viktig at det oppfyller dine krav.

– Hvis du elsker blått og hater gult, foreslår jeg ikke at vi maler veggen gul, poengterer hun.

Men hun sier heller ikke nei takk hvis kunden ønsker å gi henne frie tøyler.

– Det er selvfølgelig også veldig artig. Generelt er man litt tilbakeholden hva angår farger her i Nord-Norge, men jeg føler at flere og flere som henvender seg til meg er litt lei av den nordiske stilen hvor det meste er svart, hvitt og grått. De ønsker innspill på hvordan de kan få litt mer farge i hjemmet, og tips om små grep man kan gjøre for å få det litt mer personlig.

FLEKSIBLE ARBEIDSDAGER

Hun kommer ofte i kontakt med kunder på sosiale medier, hvor hun legger ut før- og etter-bilder av prosjektene sine. I tillegg publiserer hun ofte oppskrifter på gjør-det-sjøl-løsninger.

– Det er små ting som du kan bygge selv. For eksempel ei hylle eller et TV-bord. De innleggene merker jeg at vi får god respons på, så det må vi nok gjøre mer av.

Som selvstendig næringsdrivende styrer 28-åringen dagene sine selv. Det trives hun godt med, selv om hun innrømmer at det kan være slitsomt til tider.

– I perioder kan det være 20 timers lange arbeidsdager, men det som er positivt med det er at hvis du vet at du gjør deg ferdig med det prosjektet, kan du stå opp klokka ti dagen etter, sier hun og flirer.

Per nå jobber det tre stykker i firmaet G Interior, som også påtar seg boligstyling for visninger. Allerede etter to år i bransjen føler Gerhardsen at firmaet stadig tar nye steg, og hun ser svært lyst på fremtiden.

– Jeg ønsker egentlig bare å jobbe mer, for jeg trives så utrolig godt med dette. Målet må være å nå ut til enda flere. Kanskje gi ut en bok. Vi får se, sier hun og smiler. 

OPPUSSING: Ingrid pusset opp badet sitt med maling og ny innredning. (Foto: SIKT Bolig/Nordlys LAB )
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet