Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hils på Hubbard

Annonse fra Rema 1000

Vi nordmenn handler fersk kylling som aldri før, men svært lite har skjedd med produktet siden det kom på markedet. Nå slår REMA 1000 og Norsk Kylling et slag for dyrevelferden og satser på en ny og saktevoksende rase. 

Tilsammen skal de bytte ut 14 millioner kyllinger i løpet av 2018. 

Hubbard heter den fjærkledde nykomlingen og kjennetegnes av at den er frisk, aktiv og livlig.

Ikke bare lever den 30 prosent lenger enn den kyllingen som er vanlig å produsere i Norge, den vokser i tillegg 20 prosent saktere. Dette bidrar til at kyllingen har bedre helse og en mer naturlig kroppsbygning med sterke lår.

FULL FART I FJØSET

Kyllingen vokser opp hos 150 bønder i Trøndelag og siden den er svært aktiv har det vært behov for endringer i fjøset. Miljøberikelser som vagler, strøbad, hakkeblokker, klatrestativer og høyballer er noe av det som har flyttet inn sammen med de nye kyllingene.

Tilbakemeldingene fra bøndene er positive. Hubbard er ifølge de en kylling som trives godt og har det bra.

— Det er blitt mer liv i fjøset etter at vi begynte med Hubbard. Den er kvikk på foten, frisk og nysgjerrig. Den oppfører seg som en fugl skal gjøre og benytter seg av miljøberikelsene vi har satt inn i fjøset, sier Hubbard-bonden Per Olav Tranmæl på Melhus. 

Her, i fjøset til Per Olav Tranmæl på Melhus har Hubbarden funnet seg et godt hjem. Han er en av 150 kyllingbønder i Trøndelag som har fått nykomlingen i hus.

Veterinær i Norsk Kylling, Tøri Fladen, mener også at Hubbard er en mer naturlig kylling.

— Hubbarden viser veldig mye naturlig atferd i form av lek, strøbading og jakt etter for i strøet. Det betyr at den er frisk og har det bra, og adferden ligner den man ville sett ute i det fri hos en fugl, sier hun. 

Veterinær hos Dyrevernalliansen Julie Grell konstaterer at kyllingene hos Per Olav Tranmæl er frisk og har det bra. Også Dyrevernalliansen skryter av initiativet til REMA 1000 og Norsk Kylling.

OVERLEGEN PÅ ALLE VELFERDSINDIKATORER

Utfra omfattende testing gjennom 15 måneder kan Norsk Kylling fastslå at dyrevelferden er betydelig forbedret som følge av bytte til ny rase.

— Hubbard-kyllingen er overlegen på alle våre velferdsindikatorer. Den vokser saktere og beveger seg betydelig mer enn kyllingen vi har produsert tidligere. Den er rett og slett friskere og har en bedre helse. Det er ingen tvil om at dette er en kylling som lever et godt liv og trives i fjøset hos våre dyktige bønder, sier Kjell Stokbakken, administrerende direktør i Norsk Kylling.

Men hva gjør så dette med sluttproduktet du og jeg finner i butikken?

— Hubbardens naturlige kroppsbygning gjør blant annet at lårfileten er saftigere, mer smaksrik og lettere å tilberede en kyllingbryst, avslutter Stokbakken. Han anbefaler alle å prøve ferdiggrillet lårfilet som kommer med 3 forskjellige smaker. Helt fantastisk! 

Hubbard er en aktiv fugl og i løpet av 2018 vil alle kyllingbøndene til Norsk Kylling ha oppgradert fjøset sitt med klatrestativ og høyballer som de lekne krabatene benytter seg velvillig av.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet