Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vegard Stake Laengen, også kalt «Salmone», kapret laksetrøya på den første etappen.

I Italia ble han kalt «Salmone». I dag kapret Vegard (26) laksetrøya!

Annonse fra Laks er viktig for Norge

Team Joker-syklisten Vegard Stake Laengen (26) kapret den orange laksetrøya etter glitrende klatring på dag én av Arctic Race of Norway. Alexander Kristoff vant etappen i spurten foran Edvald Boassen Hagen.

- Det var gøy. Jeg kjemper for en etappeseier i tillegg, sier en smørblid Stake Laengen.

Les mer: Slik kan du sikre deg din egen laksetrøye!

«Salmone»

Han syns det var ekstra kult på grunn av hans fortid i Italia.

- Jeg har vært på et italiensk lag, og der var kallenavnet mitt «Salmone» ettersom jeg var den eneste nordmannen på laget, og alle hadde et forhold til norsk laks, forteller han.

- Hvilket forhold har du til norsk laks?

- Jeg bor i Frankrike nå, men de selger norsk lag i matbutikkene, og jeg spiser mye laks. Som toppidrettsutøver er det et veldig sunt produkt, så det går en del laks i løpet av året, det gjør det, svarer han.

- Formidabel stemning

Stake Laengen syns Arctic Race stadig tar steg som sykkelritt.

- Det er alltid gøy å sykle her, jeg stortrives. Bra arrangement og formidabel stemning. Arrangementet blir bedre og bedre for hvert år, fastslår han.

I morgen skal han forsvare laksetrøya blant annet i de brutale Bjervik-svingene.

- Det blir spennende, avslutter «Salmone». 

Denne artikkelen er en del av kampanjen «Laks er viktig for Norge», hvor de norske lakseaktørene sammen med ulike organisasjoner har gått sammen for å bidra til å skape folkefesten Arctic Race of Norway. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet