Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Thor Hushovds våte drøm: «Team Norwegian Salmon»

Annonse fra Laks er viktig for Norge

Arctic Race of Norway-ambassadør og tidligere verdensmester i sykkel, Thor Hushovd, er naturligvis på plass i Harstad for å følge årets store sykkelhappening i Nord-Norge.

Hushovd har tidligere uttalt at han jobber med å få etablert et norsk profflag i sykkelsirkuset, og nå avslører han at han er svært interessert i å få laksen med på laget.

- Det hadde ikke vært noe som hadde vært bedre enn det. Planen og målet mitt med laget er at det skal ha norsk tilhørighet, og være «brandet» så norsk som mulig. Team Norwegian Salmon hadde derfor smelt bra, gliser Thor Hushovd.

Han ønsker unge, norske og sultne ryttere til den kommende storsatsingen.

- Jeg skal ha med mye norske ryttere. Det skal være en norsk tilhørighet hele veien. En sunn og ung profil – et transparent lag, der folk ser at vi holder på med sunn og rein idrett, forteller Hushovd.

- Laksenæringen er framtida til Norge

Laksenæringen sponser årets klatretrøye, som derfor framstår som ei lakserosa laksetrøye.

- Her i Nord-Norge er det enkelte store næringer som folket lever av. Og laksenæringen er ekstremt stor – og det er framtida til Norge til de grader. Så at de er inne og støtter Arctic Race er utrolig gøy, og et veldig positivt signal at de går inn i sykkelsporten, sier den levende sykkellegenden.

Og forteller at laks er sikker vinner i sykkeleliten.

- Jeg har alltid spist mye laks. Jeg syns det er den beste fisken, og liker rød fisk godt. Det er sunt og kroppen trenger det. Hele sykkelfeltet spiser laks.

Ser fram til Senja

Arctic Race har virkelig fått etablert seg i sykkelmiljøet. Hushovd vant rittet i debutåret 2013. I år ser han spesielt fram til etappen rundt Senja.

- Senja er spektakulær. Det blir flott i ekstremt kule omgivelser med høye fjelltopper, spesielle tuneller og fine strender. Det blir en naturopplevelse. Det er på sånne etapper at rytterne sitter i feltet og bare koser seg, og jeg samtidig savner å sykkelsetet, smiler han.

Arctic Race-ambassadøren tror på en lysende framtid for det nordnorske sykkeleventyret.

- Løpet har hatt fin utvikling. Det startet bra og satte standarden, og nå er det en kamp om å få komme hit mellom lagene, og verdenseliten samles. Det lover godt for framtiden.

Kanskje med Team Norwegian Salmon på startstreken. 

Denne artikkelen er en del av kampanjen «Laks er viktig for Norge», hvor de norske lakseaktørene sammen med ulike organisasjoner har gått sammen for å bidra til å skape folkefesten Arctic Race of Norway. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet