Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

August Jensen (23) fra Bodø kapret laksetrøya!

Nord-Norges nye sykkelhelt kapret laksetrøya til odel og eie

Annonse fra Laks er viktig for Norge

Bodø-gutten August Jensen (23) viste seg som den sterkeste klatreren i feltet, og kapret dermed årets laksetrøye. Dermed forsvarte han fjorårets bragd og rittets eneste nordnorske rytter kan ikle seg den lakserosa trøya til odel og eie.

Dermed får August Jensen og lagkameratene besøk av noen av verdens beste kokker fra Bocuse d’Or - som skal tilbrede et helt spesielt laksemåltid for laget.

Jensen takker for upåklagelig støtte langs løypa.

- Det har vært helt utrolig. Jeg har kost meg gløgg i hjel, og det er kult å ta laksetrøya igjen. De omgivelsene vi møtte på Senja var blant annet helt magisk. Man blir nesten litt sentimental av hvordan folk stiller opp for deg langs løypa, sier August Jensen til TV2.

- En utrolig sterk prestasjon. Han vant den i fjor også, det må vi huske på, sier TV2-kommentator Johan Kaggestad.

Jensen overtok laksetrøya på fredagens etappe til Setermoen. Lørdag mistet han den til den offensive lagkameraten Håvard Blikra, men på rittets siste dag kapret altså den nordnorske sykkelyndlingen.

- Kult at laks sponser Arctic Race 

August Jensen (23) er landsdelens nye sykkelhelt.

- Hva syns du om at trøya du åpenbart trives godt i, i år er ei laksetrøye?

- Jeg er vokst opp med mye laks, har fisket mye selv, slik som enhver stereotypisk nordnorsk familie gjør, så det er kult at norsk laks sponser Arctic Race, sier unggutten.

- Hva syns du om Arctic Race i år?

- Jeg liker det bare bedre og bedre. Det var stort allerede første året, men nå begynner folk og skjønne at dette er noe man bare må være med på. Publikum her oppe er fantastisk, sier August Jensen.

Landsdelens nye sykkelhelt! 

Denne artikkelen er en del av kampanjen «Laks er viktig for Norge», hvor de norske lakseaktørene sammen med ulike organisasjoner har gått sammen for å bidra til å skape folkefesten Arctic Race of Norway. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet