Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tour de France-topp: - Den mest ikoniske og vakreste etappen jeg har vært vitne til

Annonse fra Laks er viktig for Norge

Skyfri himmel, strålende sol og et ellevilt folkeliv sykkelverden knapt har sett maken til. Det var det som møtte rytterne på den tredje etappen av årets utgave av Arctic Race of Norway.

Allerede like etter starten på Finnsnes startet moroa, med flere hundre jenter i bunad over Gisundbrua. Deretter dro de ut på et privilegium av en runde på Nord-Senja, før de avsluttet opp Målselv Fjellandsby.

Videoen i vinduet øverst oppsummerer etappen - og nå er den sett over 100.000 ganger, og har spredt seg til flere lang i Europa - blant annet Frankrike.

Helt ny teknologi

Til 180 ble det kringkastet helt unike TV-bilder: ASO testet nemlig en splitter ny helikopter-teknologi som tok deg fra bakkenivå og til høyden i løpet av ekstremt kort tid.

Eventyrøya Senja. Foto: P. Ballet / ARON.

TV2 sendte for første gang i ARON-historien en sykkeletappe i sin helhet, og den velkjente kommentatoren Christian Paasche uttalte at han ble rørt av å kommentere det som omtales som Dronningetappen.

- Dette er rett og slett fantastisk. Jeg hadde ikke trodd at det var mulig, mente Amaury - og slo fast at Arctic Race må tilbake til Senja, sier den mektige ASO-eieren og presidenten, Jean-Etienne Amary.

- Det er den mest ikoniske og vakreste etappen jeg har sett i ARON. Landskapet på Senja er helt ekstraordinært. I tillegg var dagens etappe den mest utfordrende så langt i Arctic Race of Norways historie, og det gjør det ekstra spesielt, sier Claude Rasch, en av rittdirektørene til ASO.

Gåsehud-avslutning

Han fikk gåsehud da han kjørte opp bakken til Målselv Fjellandsby.

- Jeg kjørte opp Alpe d’Huez for noen uker siden. I dag fikk jeg samme følelse da jeg kjørte opp bakken. Publikum er fantastisk. Det er ikke bare TV-bildene av naturen som utenlandske TV-sere elsker, men også galskapen til det norske folk, påpeker Rasch.

Belgisk Ben Hermans vant den dramatiske avslutningen i folkehavet opp til fjellandsbyen.

Han forteller at scenen med tanksen som kjørte parallelt med feltet på gårsdagens etappe sprer seg som ild i tørst gress i sosiale medier i Frankrike.

- Den er sett flere hundre tusen ganger allerede. Folk digger det, smiler han.

Også Arctic Race of Norway-direktør, Knut-Eirik Dybdal, var naturlig nok strålende fornøyd med dagens etappe.

- Et smykkeskrin av etappe. Når været er som i dag er Senja helt eventyrlig, det viste vi. Litt heldig var vi, i går var det helt øya tåkelagt, smiler han lurt.

Dagens etappe ble vunnet av belgiske Ben Hermans, etter en dramatisk avslutning opp folkehavet i Målselv Fjellandsby - hvor Hermans passerte estiske Rein Taaramäe like før mållinja - prikken over den berømte I-en. 

Sashimi med soyadressing

Det enkle er ofte det beste og det ser du i denne oppskriften. Her skjærer du rå laks i skiver og serverer den med en hjemmelaget soyadressing ved siden av.

4 porsjoner

Ingredienser:

250 g laksefilet, uten skinn og bein

Dressing:

1 fedd hvitløk

2 cm ingefær, frisk

0,25 stk chili, rød

1 kvist koriander, frisk

1 stk lime

1 dl soyasaus

1 ts sesamolje

Framgangsmåte

· Skjær laksen i tynne skiver.

Dressing

· Finhakk hvitløk, ingefær, chili og koriander.

· Press saften av lime, og ha i en skål sammen med soyasaus og sesamolje.

· Bland hvitløk, ingefær, chili og koriander i sausen.

Server sashimiskivene med soyadressingen i en skål ved siden av.

Denne artikkelen er en del av kampanjen «Laks er viktig for Norge», hvor de norske lakseaktørene sammen med ulike organisasjoner har gått sammen for å bidra til å skape folkefesten Arctic Race of Norway. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet