Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Dubrovnik er den mest berømte og besøkte byen i Kroatia.

Ble bombet under borgerkrigen - nå er Dubrovnik et av Europas heftigste reisemål

Dubrovnik har lenge blitt ansett som en av vakreste og best bevarte byene i Middelhavsområdet, og fikk allerede i 1979 plass på UNESCOs verdensarvliste over viktigste kulturminner.

Les også: Sunny Beach - elsket og hatet

I 1991 ble imidlertid den sjarmerende havnebyen offer for serbisk bombardement under borgerkriger i det tidligere Jugoslavia. Dette skadet store deler av særlig gamlebyen - til tross for den var uten militær betydning. Gamlebyen er i dag rehabilitert.D 

I Dubrovnik bor det ikke mer enn 43.000 mennesker, og byen er også relativt liten av størrelse. Likevel har den mer enn nok å by på og er et yndet turistmål i Europa. Trolig er det den kompakte kombinasjonen av by, strand, mat og sol som gjør stedet så populært. Med sin beliggenhet så langt sør og ved Adriaterhavets østkyst så er det badetemperatur i Dubrovnik til langt ut på høsten.

Søk her: Billige reiser til Dubrovnik i høst

Dette må du gjøre i Dubrovnik

Dersom du vil få en lite innblikk i hva du går glipp av om du aldri reiser til Dubrovnik, må du sjekke ut den interaktive utsikten fra fjellheisen i byen.

Dubrovnik er ikke stedet du reiser dersom du skal kjøpe deg ny klesgarderobe, men heller bli rik på opplevelser. Likevel har byen et godt utvalg av butikker og mindre kjøpesenter. Et lurt tips kan være å spørre lokalbefolkning om råd dersom det er noe spesielt du leiter etter. Prisene er noe lavere enn i Norge.

Søk her: Rimelige pakketurer til Dubrovnik i sommer

Banje Beach er uten tvil den mest populære stranden i Dubrovnik, mye takket være beliggenheten og den unike utsikten. Stranden består av de fortryllende rullestenene som de fleste andre strendene i Kroatia, men på denne finner du i tillegg verdensberømte personligheter,idrettsutøvere og kunstnere.

Les også: Hit strømmer kjendisene og norske turister i sommer

Søk på hotell i Dubrovnik. Trivago.no søker blant 271 ulike bookingsider og finner trolig det beste og billigste for deg:

Dette må du se i Dubrovnik

Den nevnte gamlebyen er et levende museum i seg selv, med flere fantastiske bygg og severdigheter. Inne i gamlebyen er det ikke lov til å kjøre bil. For de som har sett Game of Thrones har byen vært stand-in for King’s Landing.

Det er obligatorisk med en runde på bymuren med sine mange tårn, og fantastiske utsikt over byen, havet og området rundt.

For de eventyrlystne anbefales det på det sterkeste å besøke én av de mange små øyene som ligger utenfor byen. Der er det restauranter av høy kvalitet og omgivelser som vil ta romatikken til et nytt nivå.

Sjekk ut Dubrovnik her. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet