Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sunny Beach. Et av Europas mest kontroversielle reisemål og et ubestridt turistmekka i over 60 år.

Sunny Beach - elsket og hatet

Sunny Beach er et av de mest kontroversielle reisemålene i Europa. Men er det egentlig grunn til bekymring?

Sunny Beach.

Du har nesten garantert hørt det klingende navnet før, og dersom du har vært der, kjenner du godt til den pulserende turistbyen i Bulgaria med den velkjente stranda.

Men visste du at Sunny Beach bare er rundt 60 år gammel? Og at på vinterstid bor det knapt folk der?

Sunny Beach er nemlig en liten strandby som er designet for turisme. Utbyggingen startet på begynnelsen av 50-tallet, og pågår fortsatt. Det spesielle med Sunny Beach er at byen lever utelukkende av turisme. I vinterhalvåret bor det bare rundt 1500 mennesker der, som alle livnærer seg vedlikehold og oppussing før turistbølgen skyller inn over stranda igjen på vårparten. På sommeren er det til enhver tid flere titalls tusen i byen, og opp mot 100.000 nordmenn reiser årlig til turistenes mekka.

Søk her: Billige pakketurer til Sunny Beach 

«Bloody beach»

Sunny Beach er et av de mest kjente og kontroversielle reisemålene. Særlig etter at det i 2007 ble skrevet en rekke artikler i norske medier om ran, vold og mafiavirksomhet i byen. Avisoverskriftene skapte naturligvis debatt i landet, men resultatet var at Sunny Beach ble mer populært blant nordmenn enn aldri før. Norske medier har i ettertid fått kritikk for måten de «svartmalte» Sunny Beach - som den sommeren fikk tilnavnet «Bloody beach» - på.

…visste du at Bulgaria er verdens billigste land å feriere i, med et prisnivå 72 prosent lavere enn i Norge, og at en halvliter øl koster 10 kroner der?

Selv den dag i dag er det svært delte mening om Sunny Beach. Noen hevder fortsatt at det er en farlig og lite flatterende by å oppholde seg i, mens på den andre siden fins det mange turister som vender tilbake sommer etter sommer. Skandinavisk partyungdom, typiske «Kongen av Mallorca»-turister på charterfly med full familie, og masse pensjonister. På Sunny Beach finner du det meste.

Søk her: Billig pakketurer til verdens billigste land

Dette er Sunny Beach

Nessebar, fire kilometer unna Sunny Beach.

Sunny Beach er som nevnt en liten turistby på Svartehavskysten, som ligger 35 kilometer nord for byen Burgas (hvor flyene lander). Sunny Beach er preget av den 8 kilometer kritthvite sandstranda, som er omkranset av over 130 hoteller. Bare ti minutter unna (4 kilometer) finner vi den lille og sjarmerende byen Nessebar, som er på UNESCOs verdensarvliste. Bulgaria er et lavprisland, og i høysesongen er utelivet i byen hektisk.

Hotell?

Trivago.no søker gjennom 271 ulike bookingsider, og finner nesten garantert det beste og billigste hotellet for deg 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet