Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ishavshotellet fyller 20 år: - Det har vært mange artig episoder. Verst gikk det utover Kong Harald!

Annonse fra Scandic Ishavshotel

Denne helga feirer Scandic Ishavshotel sitt 20-årsjubileum i Tromsø, og dagen ble markert med «Åpen dag» på Scandic – hvor hotellet inviterte hele byens befolkning til kaffe, kaker og konkurranser lørdag.

Det tradisjonsrike hotellet har mange historier å fortelle.

Johanne Christine Henriksen, i dag salgssjef på Scandic, kan fortelle én av dem. Riktig nok er historien fra 90-tallet da hun var 17 år gammel og servitør.

- Jeg fikk i oppdrag å servere Kong Harald sitt bord. På 90-tallsvis skulle det serveres fromasj. Det var et digert sølvfat pyntet med masse druer. I det jeg kom fram til kongen og skulle gi han et stykke fromasj var jeg uoppmerksom og hele fatet havnet i fanget hans. Rimelig tragikomisk, mimrer dagens salgssjef med et smil.

- Hva tenkte du da?

- Da gikk det litt kaldt nedover ryggen på meg, og jeg fikk noen spesielle blikk fra hovmesteren vår. Kong Harald tok imidlertid dette med veldig godt humør og fortalte at han heldigvis hadde en ny dress på rommet, forteller Johanne.

Lever av fornøyde kunder

I en stadig tøffere hotellbransje har Ishavshotellet stått standhaftig i 20 år.

- Det er alltid stas å markere et jubileum og at vi har holdt det gående i 20 år, med fokus på gjestenes opplevelser. Det er alfa omega, enten du bor eller bare benytter deg av våre fasiliteter. Men det kommer ikke av seg selv. For at man skal lykkes er det viktig at man leverer topp service og topp kvalitet. Og at man er til stede når gjestene trenger deg, sier direktør ved Scandic Ishavshotel, Poul-Henrik Remmer.

På frokost-toppen

Nasjonalt har Scandic Ishavshotel markert seg i frokost-toppen.

Scandic Ishavshotels frokost ble kåret til den tredje beste i landet og best i Nord-Norge i år.

Årlig kårer Twinings Tea Norges beste hotellfrokost. For 10. året på rad var det Scandic Nidelven som trakk det lengste strået, mens Clarion Folketeater kapret 2.-plassen. Men i tradisjon tro gjorde også Scandic Ishavshotel det meget skarp med sin 3.-plass – og har dermed Nord-Norges beste frokost!

- Vi har bestemt at vi skal være i toppen i den kåringen slik at vi blir lagt merke til. Det gir oss konkurransefortrinn. Vi har en målsetning om å levere litt utover det gjestene forventer, og det virker som det blir verdsatt, forteller Remmer stolt.

- Sliter dere med å få folk ut av spisesalen?

- Spesielt i helgene, gliser jublianten. 

Scandic Ishavshotel

I år feirer Scandic Ishavshotel sitt 20-årsjubileum i Tromsø, og dagen blir markert med «Åpen dag» på Scandic Ishavshotell – hvor hotellet inviterer hele byens befolkning til kaffe, kaker og konkurranser mellom 11.00 og 14.00 lørdag 24. oktober. Velkommen! 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet