Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fly til Tallinn for under 3000 kroner tur/retur

gencia har satt opp direktefly fra Tromsø til den populære storby og spaweekend-destinasjonen Tallinn i slutten av april (29. april til 1. mai). Egencia skreddersyr turer for bedrifter/grupper etter ønske. I turen som er satt har Egencia tatt seg av alt av logistikk, så det eneste du trenger å tenke på er at du får med deg passet ditt.

Avgangstidene er tilpasset slik at du får mest mulig ut av ditt relativt korte opphold i den estiske hovedstaden. Flyet letter fra Tromsø 08.30 fredag morgen, og lander 11.30 i Tallinn - lokal tid. Returen går 18.15 fra Estland, og lander allerede 19.15 i Tromsø norsk tid.

Dersom du kun ønsker fly, tilbyr reiseoperatøren det - for bare 2995 tur/retur!

Sjekk ut Tallinn-turen til Egencia her!

Kulturhovedstad i skogsriket

Tallinn er som sikkert mange er klar over hovedstaden i Estland, og skiller seg ut fra resten av landet gjennom å være den eneste havnebyen i et land som ellers består av over 50 (!) prosent skog. Bjørnekjøtt er med andre ord en spesialitet du bør prøve dersom du besøker Tallinn – som ellers også tilbyr det meste av annen lokal og kontinental mat.

Med sine i overkant av 400.000 innbyggere er Tallinn en sjarmerende liten storby, med en bykjerne som tar deg med tilbake til middelalderen. Det er nok grunnen til at byens gamleby – Vanalinn – ble oppført på UNESCOs verdensarvliste i 1997. Tallinn blir ofte satt i skyggen av andre østeuropeiske storbyer som Praha og Riga, men faktum er at byen er en av Europas best bevarte middelalderbyer, samtidig som den byr på et hav av muligheter for den moderne og eventyrlystne turisten.

Derfor bør du besøke Tallinn

De fleste forbinder Tallinn med spa og shopping, og det er kanskje ikke så rart all den tid byen har opptil flere spasenter og hoteller av høy standard, i tillegg til et mylder av shoppingmuligheter – samtidig som prisene i Estland er langt mer behagelig enn i resten av Europa.

Skreddersydd pakketur til Tallinn for 5995,-

Men det er flere grunner enn det lave prisnivået og flotte spahotell til at Tallinn er et yndet reisemål blant nordmenn. Byen har nemlig blitt et mekka for kulinariske mat og drikkeopplevelser, omringet av kulturelle omgivelser som samtidig speiler de store omveltningene byen har vært gjennom siden løsrivelsen fra Sovjetunionen i 1991.

Tallinn har imidlertid noe for enhver smak. For deg som er glad i et yrende nattliv og en god drink, kan vi bekrefte at Tallinn er best på fest. Østersjøens perle har vin- og cocktailmenyer i verdensklasse,

og nattelivet er brennhett. De færreste er klar over Tallinn er houseartistene favorittspillested, og de store DJ-stjernene starter eller avslutter gjerne turneene sine i Tallinn.

Byens mest trendy nattklubb heter Club Hollywood - en legendarisk klubb i hjertet av gamlebyen. Det var den aller første nattklubben som åpnet i Baltikum, og har fortsatt rykte på seg for å være den mest populære med sin intime og energiske atmosfære. Stedet er delt inn i to etasjer, hvor underetasjen er roligere enn den øverste.

En annen klubb du må innom dersom du besøker Tallinn er «eventyrlandet» Klubi Teater. Innredningen er en symbiose av moderne club-interiør og historisk glamour med detaljer fra 1926. Her spiller ofte verdenskjenter DJ-er.

«Baltikums Silicon Valley»

Mange anser nok Estland som et tradisjonelt østblokkland, med begrenset økonomisk vekst. Det medfører ikke helt riktighet. Siden frigjøringen i 1991 har landet kjørt en libaral økonomipolitikk med påfølgende voldsom vekst i sosiale og økonomiske levekår. I dag framstår Tallinn som et dynamisk vekstsenter i Østersjøregionen. Byen har blitt viden kjent for å være svært framgangsrik og innovativ når det gjelder IT. Blant annet har de globale selskapene Skype og Kaaza sin opphav i den estiske hovedstaden. Byen har derfor store teknologibaserte miljøer, som ligger langt framme IT-utvikling og programvare, og det er også grunnen til at Tallinn har blitt omtalt som «Baltikums svar på Silicon Valley» av The New York Times.

For 5995,- har du muligheten til å oppleve en weekend i Tallinn direkte fra Tromsø, inkludert fly, hotell og øvrig transport

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet