Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Familien Henriksen Myrvoll trives godt på Exolo - hvor barna får eget treningsopplegg mens foreldrene er på spinning. Foto: NordlysLAB.

Bjørn (5) lærte seg navnene til treningsinstruktørene før han kunne si «pappa»

Hverdagen går i ett: To krevende jobber og to smårollinger på henholdsvis fem og sju år gjør at det tidvis kan være vanskelig nok å få kabalen til å gå opp for familien Henriksen.

Hos Exolo treningssenter i Tromsø sentrum kan du i imidlertid ta med barna på trening – og det gir familien litt flere kort på hånda for å løse kabalen.

- Det fungerer kjempebra. Bjørn (5) har jo på mange måter vokst opp her – han er ikke født her, men har vært her siden han var tre måneder gammel. Mannen til Lill-Jorid (daglig leder) heter Stig, og Bjørn lærte seg vel stort sett å si «Stig» før han lærte seg å si «pappa», ler mamma Johanne Christine Henriksen og pappa Andreas Sandbakk Myrvoll.

- Det å kunne komme hit på dagtid og få trent, mens du er trygg på noen tar vare på ungen din, var utrolig viktig for meg i alle fall, fortsetter Johanne.

Aktiveres

Hver lørdag morgen innleder familien helga med ei solid treningsøkt. Mens foreldrene er på spinning, blir barna ivaretatt på «aktiv barnepass».

- Det er en ufattelig god start på helga. Der får barna full utfoldelse med flinke instruktører som har tilpasset trening med barna, forteller foreldrene.

Det verdsettes høyt hos familien Henriksen Myrvoll.

- Én ting er at barna får muligheten til å være aktiv, men i tillegg er fint at de kan være med å se at vi er aktiv. Jeg håper jo at det er med på å gi dem gleden av å være aktiv, og at det blir en del av vår livsstil som familie. Aktivitet er utrolig viktig for både den fysiske og psykiske helsen.

- Skikkelig gøy

- Vi bruker å slenge oss på slyngene, og det er skikkelig gøy. I tillegg turner vi masse, forteller lille Ella (7).

- Vi bruker å øve på å hoppe salto på trampolinen, føyer lillebror Bjørn (5) til.

Det er ingen tvil om at trening har blitt en sentral del av hverdagen til familien.

- For meg personlig har trening veldig mye å si for hvordan jeg føler meg både fysisk og psykisk. Jeg har en del reumatiske sykdommer som gjør at jeg er nødt til å holde meg i aktivitet for at kroppen skal fungere. Så dette er behandling for meg. I tillegg frigjøres mange endorfiner når man trener. Vi er glad får muligheten til å kombinere trening og familieliv hos Exolo, smiler mamma Johanne.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet