Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Stor fotokonkurranse:

Nå kan ditt lag vinne 5.000,- kroner

#storelvtun

Nå har din organisasjon, idrettslag eller skoleklasse mulighet til å fylle på 5000,- kroner i felleskassa med premier i mars, april og mai.

En ny og smart bydel er under planlegging på Storelva, sør på Kvaløysletta. De neste årene vil 400-500 nye boliger gi Tromsøs innbyggere mulighet til å leve i idylliske forhold med nærhet til natur, skole, idrett, barnehage og butikk.

- I den forbindelse ønsker vi å dele ut tre premier på 5000,- kroner til bildene som best formidler hva det fantastiske området har å by på. Det være natur, idrett, hverdag, eller mennesker på Storelvtun. Det kan være hva som helst, egentlig, forteller Even Liahjell hos Storelva AS. 

Mulighetene er med andre ord mange! Slik er reglene:

Alle har mulighet til å delta, men premiene gis som nevnt til en organisasjon/lag/skoleklasse og det deles ut 5.000,- kr for mars, april og mai. Derfor er det viktig at det i bildeteksten kommer klart frem hvem du/dere mener fortjener premien. Bildet må være fra området på Storelva. 

Publiser ditt/deres bilde på sosiale medier og merk det med emneknaggen #storelvtun. Husk å følge oss på Facebook og Instagram og nevne oss i innlegget som publiseres!

Konkurransen varer til og med 1. juni. Vi gleder oss til å se deres bidrag!

Hilsen @storelvtun

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet