Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Treningsøkta som har alt

Annonse fra Exolo

Sliter du med å få tid til trening?

Da kan dette være noe for deg. 

Exolo i Tromsø Sentrum er kjent for å være et allsidig treningssenter hvor får du et variert og moderne treningstilbud.

Les mer om Exolos treningstilbud her.

En av gruppetimene du kan oppleve hos Exolo er «Bosupuls». (Se video ovenfor) 

For de som ikke har videre kjennskap til Bosu som treningsform, så ble Bosu oppfunnet og lansert i 2000 av David Weck – og har raskt etablert seg som et av det mest populære treningsutstyret på markedet. Bosu er formet som en halv ball – der den ene siden er et flatt underlag, mens den andre er formet som kuppel.

Magnar Slåtto anbefaler å prøve Bosu-treningen minst tre ganger.

Intens økt

Magnar Slåtto er skiinstruktør og sykkelentusiast, og bruker Bosu-treningen i tillegg for å styrke balanse, kjerne og kondisjon. Han dokumenterte en Bosupuls-økt med pulsmåleren, og fant frem til dette:

Timens varighet: 55 min.

Snittpuls: 160 slag

Makspuls: 194 slag

Forbr. kalorier: 969 kalorier

Tid i sone 5: 2:41 min

Tid i sone 4: 9:46 min

Tid i sone 3: 13:05 min

- For meg som går på ski på vinteren og sykler på sommeren så er Bosutrening helt genialt. Det er veldig relatert til tyngdeoverføringen på ski og fraspark i diagonalgang, oppsummerer Magnar Slåtto.

Slåtto mener også at denne type trening forebygger ubehagelige plager i nakke og rygg.

- Jeg er overbevist om det, rett og slett fordi du trener det bort. Bosuballen gjør deg ustødig, og du bruker muskler du vanligvis ikke bruker i det daglige. Kjernemuskulaturen styrkes og du får en bedre holdning. Har du som mål å gå litt på ski i vinter, så er dette den perfekte grunntreningen; balanse, styrke og kondisjon på 55 minutter,

Han råder eventuelt interesserte til å prøve treningsformen minst tre ganger.

- Det tar litt tid å komme inn i øvelsene, sånn er det bare, sier Slåtto.

Besøk Exolo.no for å lære mer om trening her. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet