Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Athea (28) fikk sin første faste jobb:

– En ubeskrivelig god følelse!

Annonse fra Rema 1000

Etter årevis på jobbjakt har Athea Andreassen (28) endelig fått sin første faste jobb. Det takket være et fruktbart samarbeid mellom Tromsprodukt, NAV og Rema 1000.

– Det går nesten ikke å beskrive følelsen, for det er så godt. Det å ha en fast inntekt, ha noe å gå til. En trygghet, rett og slett, sier Athea.

15. januar i år satte hun pennen på papiret som gjorde henne fast ansatt hos Rema 1000. Det hele startet hos Tromsprodukt, hvor Athea fikk Gøril Olsen som jobbveileder i bedriften som hjelper personer i rekrutteringsprosessen ut mot forskjellige bedrifter i Tromsø.

Athea forsøkte seg hos flere bedrifter, og etter mye prøving og feiling fant hun og Gøril til slutt frem til paret og kjøpmennene Ingeborg Dahl Evertsen og Christoffer Torbjørnsen på Rema 1000 Strandvegen i Tromsø. Der startet Athea som deltids-ansatt i februar i fjor, og etter et år i butikken tilbød de to Athea sin første faste arbeidskontrakt.

– Athea begynte på deltid her ganske rett etter vi hadde begynt som kjøpmenn. Vi så noe i henne tidlig, en helt vanvittig god arbeidsmoral som sprer seg blant de ansatte her. Hun er interessert i å gjøre alt, og uansett hva slags oppgaver hun har, så gjør hun det av hele sitt hjerte. Det meste kan man lære seg, men er det noe man ser etter, så er det den arbeidsgleden hun har. Hun er rett og slett en stor ressurs for oss, forteller Ingeborg Dahl Evertsen.



VERDSATT: Kjøpmann Ingeborg Dahl Evertsen (t.v) og Christoffer Torbjørnsen (ikke tilstede på bildet) ga Athea sin første jobb, og skryter voldsomt av innsatsen til 28-åringen.

Da vi konfronterer Athea med skussmålene hun får fra arbeidsgiveren er det tydelig at hun setter pris på tilbakemeldingene, etter det som har vært en lang og krevende reise for å få seg arbeid.

– Det er veldig bra at de setter pris på meg. Det gjør at jeg synes at det er artig å gå på jobb, og det året jeg har vært her har jeg følt meg veldig godt ivaretatt hos alle kollegaene, og spesielt Ingeborg og Christoffer.

Hva er det som gjør at du trives så godt på Rema, Athea?

– Jeg har fått så mye ansvar, og fått oppgaver som jeg mestrer. Jeg føler jeg har kommet langt på vei i arbeidslivet og fått lært meg med nye systemer her på Rema.

Hva er det beste med å jobbe her?

– Jeg er alltid veldig glad når jeg får sitte i kassa. Da får jeg snakke med kundene og gi de en følelse av å være velkommen i butikken. Det er sånn det burde være.

Og det stemmer at Athea har fått ansvar hos sin nye arbeidsgiver. Blad-avdelingen på Rema er alltid oppdatert og brus-skapet er aldri tomt, i hvert fall ikke på hennes vakter.

– Det er sånne småting som jeg har fått hovedansvaret for, selv om jeg gjør mye annet. Det er viktig at alt det er på plass, slik at kundene alltid har hva de trenger her i butikken. Hvis ikke kan vi jo miste dem, forteller Athea.

TAKKNEMLIG: Athea gir jobbveilederen Gøril Olsen en god og varm klem.

- EN SEIER!

For karriereveilederen Gøril Olsen var det ikke noe annet enn gledelig at Athea til slutt fikk seg jobb.

– Det er en seier! Tromsprodukt jobber og bistår mange ulike personer tilbake eller inn i arbeidslivet. Vi har jobbet i over et år med Athea, og det er en veldig god følelse å ha hjulpet henne med det viktigste for henne, å få seg en jobb og skaffe seg leilighet, for hun har jo vært nødt til å bo hjemme uten fast jobb. Så livet smiler for henne, og det gir en god følelse hos meg også, sier Hesstvedt.

Athea bekrefter. Livet smiler, og nå er det å spare penger som gjelder i tiden fremover.

– Gøril har vært fantastisk og hjulpet meg og fulgt opp hele veien. Det setter jeg stor pris på. Planen er nå å spare til å kjøpe leilighet og ta førerkortet. Det blir bra, tror Athea.

Avdelingsleder ved jobbformidling hos Tromsprodukt AS Øyvind Norbakken Solset forteller på et generelt grunnlag om samarbeidet med Rema 1000, som i hovedsak er et arbeid de utfører for NAV:

– Vi samarbeider med Rema 1000 på samme måte som vi samarbeider med alle arbeidsgivere. Jobbsøkere får muligheten til å jobbe i en bedrift med mål om utprøving, arbeidstrening, språktrening eller som en del av en prosess i en rekruttering. Rema fungerer godt som en type bedrift der personer med mangel på formell kompetanse kan komme i et jobbforhold og bli en god ansatt ved rekruttering. Bedriften har et veldig godt system for opplæring, og med sine selvstendige kjøpmenn i Tromsø ansetter de jobbsøkere gjennom Tromsprodukt med jevne mellomrom og er en god arena for jobben Tromsprodukt utfører for NAV og Tromsø Kommune, forteller Solset.

SMÅPRAT: Athea liker å få kundene til å føle seg velkomne i butikken.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet