Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

I Norgestoppen på Fortnite: Slik blir du best

Fortnite er et overlevelses-skytespill som ble gitt ut av Epic Games 25.juli 2017. På kort tid har spillet blitt en av de største i denne sjangeren, med 40 millioner spillere på verdensbasis Jeg spiller Battle Royale og er ranket som en av de beste i Norge.

Jeg bruker å spille med venner og de jeg kjenner. For meg ble bare Fortnite det beste spillet i verden. Jeg bestemte meg for å bli god i det og jeg begynte å spille det mye. Mamma og pappa ville ikke at jeg skulle spille så mye fordi jeg spilte opp til 4-6 timer hver dag, og det skjønner jeg jo for så vidt siden mesteparten av dagen gikk til spillinga. Det var fotballtrening tre ganger i uka, kamper, lekser og selvfølgelig, Fortnite. Nå har jeg prøvd å spille mindre hver dag, og være mer ute med vennene mine, med det er ikke alltid jeg får de med ut, fordi de spiller Fortnite eller andre spill.

Ideen av spillet inspirert fra spillet Battlegrounds, som er mer realistisk og virker mer ekte enn fortnite. Spillet handler om å vinne, noe du gjør ved å være den siste som overlever. Du kan spille to versjoner av fortnite, den ene versjonen heter Save The World, den andre heter Battle Royale. Save The World er PvE (Player versus Enemy), Battle Royale er PvP (Player versus Player).

Save The World: Du skal forsvare en buss som heter Battle Bus med å bygge murer rundt den. Det kommer zombier mot deg som du skal forsøke å drepe.             

Battle Royale: På Battle Royale skal du hoppe fra en buss og lande på en plass eller en by på kartet. Da du har landet finner du et våpen som du kan drepe de andre spillerne med. Man kan også lande på et hus eller en bygning og hakke deg gjennom taket. Når du starter har du 100 health, og 0 shield. Du kan bruke shield for å få mer beskyttelse, og du kan finne det i bygninger og andre plasser på kartet. Mister du health kan du bruke noe som heter "Med Kit" som kan få deg til opp til full health igjen, men bruker du bandage kan du bare komme opp til 75 health. Du kan også hakke i stykker ting så du får materialer som man kan bygge med.

På Battle Royale kan du spille squad, duo eller solo. Med squad kan du være maks fire personer. Med instillingene Fill eller No Fill kan du justere hvor mange du ønsker i squaden din. Hvis det er tre som spiller squad og de har på Fill kan de ha med en ekstra spiller som de ikke vet hvem er, men hvis de har på No Fill vil det bare være dem.

Når alle har landet på en plass er det merket en sirkel som du må komme deg inn i, og etter to-tre minutter etter at sirkelen er merket begynner stormen. Hvis stormen tar deg igjen eller du er inni stormen mister du 1 health for hvert sekund som går.

Du kan kjøpe skins med V-Bucks som gjør at du ser kulere ut, og du kan også kjøpe og oppgradere hakken din. Man får V-bucks av å Battle Pass eller bruke ekte penger. 

Det finner flere farger på våpen som viser hvor bra de er.

• Common – Grå

• Uncommon – Grønn

• Rare – Blå

• Epic – Lilla

• Legendary – Oransje/Gul

Her har du noen våpen fra Fortnite – Battle Royale.

• SCAR

• Scoped Assault Rifle

• Assault Rifle (M16)

• Assault Rifle Burst

• Grenade Lancher

• Revolver

• Pistol

• Silenced Pistol

• Rocket Lancher

• Pump Shotgun

• Tactical Shotgun

• Submachine Gun

• Tactical SMG

• Silenced SMG

• Bolt Action Sniper

• Semi-Auto Sniper

Battle Royale Map:

(Foto: Bilde fra epicgames.com)

På kartet kan du se plassene og byene. Du kan lande over alt på kartet bortsett fra havet rundt. Mine yndlingsplasser er 'Tilted Towers' og 'Retail Row', men dette varierer.

Du kan spille Fortnite på: PlayStation 4, Microsoft Windows, Xbox One og Mac OS.




10 Tips for å bli god i Battle Royale:

• Når du går i en 1v1 fight, alltid bygg high ground eller en liten base så du kan få kontroll over hvor motstanderen er.

• Når du lander, prøv og finn våpen så fort som mulig, så hvis du møter på noen uten våpen så har du overtaket.

• Spill mye så du lærer din egen spillestil, man blir god av å spille mye og du lærer mye om spillet.

• Du kan også se på YouTube for å bli god, f.eks abbonnerer jeg på Ninja. Jeg ser på hva han gjør hvis han kommer i en 1v1, og hvordan han posisjonerer seg i visse situasjoner.

• Det er også lurt og se hvordan våpen man skal bruke i visse situasjoner, f.eks face to face duel, da anbefaler jeg å bruke shotgun.

• Spiller du squad burde du ikke gå fra teamet ditt for da kan du møte på en annen squad og da er du 1v4. Det blir vanskelig.

• Du burde alltid ha en AR (Assualt Rifle), Shotgun og healing, da har det du trenger. Jeg bruker alltid å ha en sniper hvis jeg finner en.

• Det er bra med et bra Surround Headset, for da kan du høre tydelig hvor skytingen kommer fra. Og du kan høre om det er folk i huset/bygningen din.

• Når du healer eller bruker shield, alltid sett deg ned.

• Ha bra med batteri på kontrolleren din, så hvis den går fri for strøm er du AFK (stilleståede) og da kan du bli skutt på. Det virker "obvious", men det har skjedd med meg noen ganger.

I denne videoen avslutter Vegard "Vao1103" Orvold et game med et "Trapwin".
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet