Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Feirer 20-årsjubileum med turnestart i Tromsø

Annonse fra Nordlysfestivalen

Come Shine med jubileumskonsert i Tromsø under Nordlysfestivalen.

Når en norsk bauta innenfor musikk feirer 20 år som band, kan man alltid vente en spesiell feiring. Jazzbandet Come Shine fra Trondheim legger ikke bare turnestarten til Tromsø og Nordlysfestivalen, men de tar også med seg Forsvarets Musikkorps Nord-Norge når de står på scenen i Kulturhuset mandag 29. januar.

- Dette har vi snakket om å gjøre i mange år, så det er veldig fint at vi endelig får gjort det. Og en perfekt start på vårt 20-årsjubileum, sier Erlend Skomsvoll, som spiller piano i bandet.

Han har i likhet med resten av bandet utelukkende gode minner fra konserter i landsdelen.

- Konserter i Nord-Norge er alltid en god opplevelse, synes jeg. Det er en varme og spontanitet i publikum som løfter konsertene. Mange er ikke klar over hvor mye publikum selv påvirker konsertopplevelsen på subtile måter, og her i nord synes jeg av en eller annen grunn at det alltid slår positivt ut. Det er noe med å gi seg hen i musikkgleden, sier vokalist Live Maria Roggen.

Kjøp billetter til forestillingen her: https://www.aurorabillett.no/billett/?showId=814683

Fotballskade møtt av latter

Blant mange gode opplevelser på turne i Nord-Norge, trekker også Skomsvoll fram et uforglemmelig øyeblikk sammen med FMKN på fotballbanen.

- Vi hang oss med på FMKNs ukentlige fotballsparking. Fem minutter ut i sparkinga ble jeg grisetakla av en musiker jeg selvsagt ikke kan si navnet på. Fornavnet hans starter på B, er messingblåser, og jobber ikke lenger i FMKN. Havna på legevakten, og på krykker i ukesvis med århundrets lårhøne. Ryktet hadde selvfølgelig spredt seg og da vi ankom konsertsalen på kvelden holdt publikum å le seg ihjel av meg som ankom med krykker.

Les mer om forestillingen på Nordlysfestivalens hjemmesider: https://www.nordlysfestivalen.no/come-shine-med-fmkn

- Da vil jeg trekke frem det nordnorske lynnet. Jeg har en klar følelse av at det er en egen humor, en egen tilnærming til livet, liten selvhøytidelighet, og en evne til å være løsningsorientert som karakteriserer folk nordover i landet. Som reisende musikant (og halvt helgelending) setter jeg stor pris på å få en dose av denne livsaproachen med ujevne mellomrom, sier Sondre Meisfjord, som er bassist i bandet.

Alltid stas med Tromsø på turnelista

Under Nordlysfestivalen møter man ikke bare norske kvalitetsartister, men også internasjonale performere som den legendariske trommeslageren Billy Cobham, danserne i verdensledende Ballet Hispanico og barokkonsert med Recondita Armonia.

Festivalen starter allerede torsdag 25. januar og strekker seg til 4. februar. 11 dager med over 50 forestillinger. Få oversikt over programmet og kjøp billetter her (www.nordlysfestivalen.no)

Og skal vi tro bandet rett, blir det en god del ny musikk fra ”Norwegian Caravan”-albumet under konserten i Tromsø, som bandet spilte inn med Kringkastingsorkesteret for halvannet år siden.

- Det blir en god del fra det, men med et helt nytt arrangement, som aldri har blitt fremført tidligere, sier Skomsvoll. – Jeg for min del elsker Tromsø og har opptrådt her med mange fine prosjekter, og ikke minst konserten med Come Shine og Trondheim Jazzorkester i 2015 – inklusiv en herlig fest etter konserten med masse gode kolleger, både i turnegjengen og musikere bosatt i Tromsø. Det var en høydare.

Billettene går unna på Kulturhuset, men det er fortsatt mulighet for å få med seg det som fort kan bli årets konserthøydepunkt i Tromsø. Come Shine-konserter er nemlig kjent for å være både dirrende, engasjerende og uforutsigbare, og evner å treffe publikum fra tenåringer til godt voksne jazzelskere, midt i magen.

- Det er klart at utsolgte konserter i Kulturhuset er stas, men jeg husker også en utrolig artig konsert på en bitteliten plass med tubaisten Lars Andreas Haug og meg. En av de siste gangene vi spilte sammen som duo, og en utrolig leken nedpå-konsert for sikkert maks 20 stykker. Det var gøy! Tromsø er en takknemlig by å spille i, sier Roggen.

- Jeg har alltid likt meg i Tromsø. Det er alltid stas når jeg ser at Tromsø er på turnelista. Et yrende uteliv, livsglade ungdommer i alle aldre, alltid et entusiastisk publikum. Kort sagt en følelse av at ”det er her det skjer”, sier Meisfjord.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet