Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kontrollér Tromsø-sola

Annonse fra Fargerike

21. januar vender sola tilbake til Tromsø, og selv om den kan være fortryllende på sitt beste, kan den også være slitsom når den skinner rett gjennom vinduet eller varmer opp hele huset på en allerede varm sommerdag.

Hjemme hos en fornøyd kunde og lykkelig eier av solskjerming fra Fargerike er ikke dette lengre et problem.

- Vi så behovet spesielt om sommeren, siden vi har mange meter med vindusrekke som slipper inn mye lys. Om vinteren er det også fantastisk med skjermingen når det er overskyet ute, sier kunden.

For at de skulle investere i solskjerming var det viktig at forhandleren hadde lokalt tilhold.

- Det virket mye mer trygt når det er oppmålinger involvert, forteller kunden.

Tipp topp service

Kunden styrer solskjermene sine via fjernkontroll og app, og er særdeles fornøyd med Fargerikes service.

- I monteringen har Fargerike vært fantastiske. De var hjemme hos oss flere ganger og tok oppmålinger og var gjennomført profesjonell i alt de foretok seg. De malte til og med dekslene på batteriet til gardinene, slik at de sto i stil med samme farge som veggene våre, forteller kunden.

Solskjermingen slipper både inn og stenger ute sola hos kunden, alt etter eget behov.

Fargerike Tromsø tilbyr topp moderne solskjerming, og daglig leder Espen Stark ser behovet hos tromsøværingene. Mulighetene er mange og moderne for å styre innsyn og sollys, om en handler hos fargeleggeren med tilhold i sentrum.

- Det som er spennende er at solskjermingen nå kan styres via en app på telefonen din, og det gjør det veldig enkelt for brukeren. De kan også styres via fjernkontroll, som vi ser er veldig populært blant våre kunder, sier Stark.

Praktisk 

Det er både praktisk og funksjonelt da man får snorløse systemer, mener Stark. De elektriske gardinene gardiner kan også forhåndsprogrammeres til å gå opp og ned til bestemte tidspunkt.

- Man kan for eksempel våkne opp om morgenen ved at gardinene går opp og slipper morgenlyset inn, eller så kan de i stuen gå ned når den lave solen inntreffer. De elektriske gardinene kobles enkelt opp på vanlig strømnett eller med en batteripakke, fortsetter Stark.

I prosessen fra kjøp til ferdig installert solskjerming er Fargerike svært behjelpelige.

- Som regel er folk innom butikken, eller så kan de ringe, så hjelper vi til med å finne rett match for kunden. Det kan være alt fra hvordan farger de vil ha eller hva slags type stoff de ønsker. Vi leverer skjermer tilpasset vinduet ditt til ned den minste millimeter, dermed er vi svært ofte på befaring hjemme hos kunden.

Ny trend 

Daglig leder Stark mener det er et nytt og økende behov for solskjerming i Tromsø, da spesielt på nye boliger.

- Nybygg i Tromsø har ofte større glassflater enn hva byggene hadde før, og da kan dette med varme være vrient å håndtere. Når sola står på blir det enda varmere i rommene, så veldig mye av det vi selger er for å bremse denne oppvarmingen, sier Stark.

Vurderer du solskjerming?

Ta kontakt med Fargerike Tromsø på 77 68 66 15! 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet