Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Natalie Mikkelsen ved Fredrik & Louisa ved Jekta Storsenter.

Hva gir du til en mor som har alt?

Annonse fra Jekta Storsenter

Vi har svaret. Her er årets beste gavetips til mor.

Morsdag nærmer seg med stormskritt, men det er det slett ikke alle som er klar over, forteller Natalie Mikkelsen ved Fredrik & Louisa på Jekta Storsenter i Tromsø.

- Da jeg hang opp plakatene, kom det en inn en mann og fikk småpanikk. Han hadde helt glemt morsdagen.

Skulle til Italia

- Og samvittigheten ble ikke noe bedre da han kom på at han skulle til Italia på guttetur og se på fotballkamp, ler Natalie.

Det er fortsatt tid igjen til mor skal feires søndag 8. februar. Vi har tatt en runde på Jekta, og samlet inn 8 gode gavetips med stor variasjon og i alle prisklasser. Bli med på runden da vel!

Her er de 8 beste gavetipsene fra Jekta-ekspeditørene.

Kopper og smågaver

Birgitte Karlstrøm ved Britt’s Boutique henter fram kopper med “Verdens snilleste”-motiv, også til bestemor. I tillegg til smågaver som Pesto og breadsticks, anbefaler hun de velkjente koppene i Pip-serien. Priser: Fra kr 49 - 199.

Sjokoladefontene

Erik Tangen og Susann Schneider, Täknikmagasinet

Til mammaen som har det meste, kan kanskje en sjokoladefontene være noe? Varm, rennnende sjokolade man kan dyppe for eksempel jordbær i? Pris: kr 450.

- Nam, nam, sier Erik Tangen og Susann Schneider ved Täknikmagasinet. 

Elisabeth Karlsen ved Taras.

Plukk konfekten selv

Elisabeth Karlsen ved Taras.

Konfekt er en klassiker, men har du plukket den selv, får den et mer personlig preg. Taras har en bugnende konfektdisk hvor det bare er å plukke og velge og vrake i egne, lekre gaveesker.

Kosmetikk

- Vi har mange, flotte og ikke minst rimelige gaveesker, sier Liv Unni Naalsund ved Boots og trekker fram en eske med kremer inneholdende et antiialdringsserum.

Liv Unni Naalsund.

- Er det ikke det risikabelt å gi bort?

- Nei, absolutt ikke. De fleste kvinner er opptatt av å forebygge rynker allerede fra de er ung, smiler Liv Unni. Pris: fra kr. 150

Veske

- Mor kan ikke få nok vesker, sier Maria Høiden ved Ecco Store.

Maria viser fram klassikerne i svart, men har også flere i vårens nye, friske pastellpregede farger. Ekte, slitesterkt skinn. Priser fra kr 1200. 

Maria Høiden

Parfyme

Natalie Mikkelsen ved Fredrik & Louisa har pakket et helt bord med parfymegaver til både morsdag og Valentine. Priser fra kr 295.

Larissa Vajenina

Sølvhjerter

- Et sølvhjerte fra norske Gulldia er den perfekte gaven til mor. De kan brukes på begge sider, og blir som to forskjellige smykker, sier Larissa Vajenina ved Polar Gull & Ur. Pris fra kr 645.

Elin Pedersen ved Match på Jekta Storsenter.

Genser

Hva med en flott, vårlig genser? Match bugner over av nyheter, og Elin Pedersen tror denne genseren til kr 599 vil passe utmerket på morsdagen.

Jekta Storsenter har forberedt seg godt til morsdagen, og med over 120 butikker å velge mellom, er det vrient å ikke finne en super gave til morsdagen. Hurra for mor! 

Jekta Storsenter på Langnes i Tromsø har over 120 spennende butikker og 1500 gratis parkeringsplasser. Før jul har vi søndagsåpent og utvidete åpningstider. Vi er det største kjøpesenteret i Nord-Norge.

Besøksadresse: Karlsøyvegen 12, 9015 Tromsø

Morsdag

Morsdagen er en hedersdag for mødre, som feires på varierende dato i forskjellige land. I Norge feires morsdagen den andre søndagen i februar, det vil si søndag 8. februar i 2015, og søndag 14. februar i 2016.

Morsdagen stammer fra USA, og har sin opprinnelse i arbeidet Ann Maria Reeves Jarvis gjorde for å bedre de sanitære forholdene for alle parter etter den amerikanske borgerkrigen. Hun opprettet flere foreninger som hun kalte «Mothers’ Day Work Clubs».

Den første norske morsdagen ble feiret i Bergen 9. februar 1919. Det var Oslo-kvinnene Dorothea Schjoldager og Karen Platou som i 1918 fikk gjennomslag for å etablere morsdagen som en årlig begivenhet i Norge.

(Kilde: Wikipedia)

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet