Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Dette er et nordnorsk hageredskap!

Annonse fra Coop obs! Bygg

Slutten av april 2016: Fortvilte søringer har vasset i snø denne uka, mens russervarmen har fått nordlendingene til å kaste klærne. Vanligvis er det omvendt. Butikksjef Ivar hos Coop Bygg Tromsø vet alt om nordnorsk vår. Her er hans vårtips til søringer.

- Mitt beste hagetips er å bli kvitt snøen!

Ivar Solberg gliser under lua, og fyrer opp snøfreseren. Butikksjefen ved Coop Obs! Bygg i Tromsø har en liten røver fra Alko stående på lur. Den egner seg helt ypperlig for terrasser og hager.

Blomstrer og gror

Allerede i mars/april ser vi det: Magasiner, blader og tv-skjermer fylles opp av herlige vårbilder og frodige hageprogrammer fra Østlandet. Det er grønt, det spirer og blomstrer og gror.

Slett ikke noe å identifisere seg med her nordpå hvor vi myser opp mot fallende snøfiller, og ser stygt på skavlene som fortsatt dekker de grå tustene vi kaller plen.

Vårtips for nordlendinger

Nå tar Coop Obs! Bygg i Tromsø affære. Her er den etterlengtede web-tv-serien «Ivars vårtips for nordlendinger».

I 1. episode (øverst i saken) starter Ivar Solberg med det aller viktigste: Snøen han har liggende i hagen sin i Senjavegen i Tromsø. Ivar tester også nye hagemøbler og benytter seg av snøen til å holde drikkevarene kalde. I episoden får du også høre om de store fordelene ved nordnorsk vår.

Beise eller olje?

2. episode ser du her: Terrassevedlikehold er en super våraktivitet, men hvordan skal du gjøre den klar? Og ikke minst får du svar på det evige spørsmål for terrasseeiere: Skal jeg olje eller beise? Ivar får god hjelp av Roy fra Jotun.

Har du husket å lufte plenen?

3. episode: Ivar viser fram sine fire favorittredskaper for den nordnorske våren. Du får også tips om redskaper du kan vente med til sommeren - og myggen - er her.

Visse du at Coop Obs! Bygg nå gir deg prisgaranti slik at du er sikret de laveste prisene?

Her er noen av produktene du finner i de 3 episodene av «Ivars vårtips for nordlendinger»:

1. episode: Hagemøbler for enhver smak og størrelse: Sofagruppe Os (øverst t.v.), Gol ørelappstol med puff og bord (øverst t.h.), Lyon hagemøbler (t.v.) og Winnie hagesett til barn.

Coop Obs! Bygg Tromsø åpnet i 1997, og er Nord-Norges største privatkunde-byggevarehus. Vår populære og praktiske drive in-løsning gjør at du kan kjøre rett inn i vårt 7000 kvadratmeter store varehus som har alt du trenger til hus, hytte og hage. Vi holder til på Bjerkaker i Tromsø.

Les vår siste kundeavis her

Åpningstider

07:00-21:00 mandag til fredag

09:00-18:00 lørdag

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet