Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Grønnåsen er grønt og naturskjønt, og har etterhvert opparbeidet seg en strategisk smart beliggenhet i Tromsø.

Blir dette Tromsøs beste beliggenhet?

Annonse fra Hjem Eiendomsmegling

På toppen av Tromsøya i Grønnåsen bygges nå det første private boligprosjektet i området på masse år - Grønnåsen Terrasse. Utenom de offentlige studentboligene som også settes opp i Templarheimen, har det vært særdeles lite byggeaktivitet i Grønnåsen de seneste årene.

Grønnåsen har etter hvert opparbeidet seg en strategisk smart beliggenhet i forhold at det er et kollektivt knutepunkt: Universitet i Tromsø, UNN, og ikke minst idrett – og aktivtetstilbud i nærmiljøet som Tromsømarka, skistadion, hoppbakke og fotballhaller/bane.

Utsikt: Fra Grønnåsen Terrasse.

I 2018 skal i tillegg byens nye storstue – Tromsøbadet – stå klart på Templarheimen.

- Kan Grønnåsen bli byens beste beliggenhet?

- Dem som bor i Grønnåsen vil naturligvis si at dette er Tromsøyas beste beliggenhet. Men klart, mange vil jo si at der dem selv bor er det best å bo. Men vi er tross alt midt oppe på Tromsøya, området fenger mange, og er sånn sett unikt, svarer Stian Mathiassen i Hjem Eiendomsmegling.

Sjekk ut Grønnåsen Terrasse her.

Nøkternt priset

Boligmarkedet i Tromsø er det heteste i landet, og bare de siste fem årene har prisene steget rundt 50 prosent.

Utbygger har valgt å prise prosjektet Grønnåsen Terrasse relativt nøkternt.

Les mer om Grønnåsen Terrasse her.

- Hvorfor er Grønnåsen Terrasse priset som det er?

Stian Mathiassen i Hjem Eiendomsmegling.
Nybygg: Moderne leiligheter.

- Utbygger har planlagt gode og rasjonelle løsninger som gjør prisen overkommelig, forklarer Mathiassen.

- Prisveksten flater ut

​ - Men hva mener du om prisnivået i Tromsø i øyeblikket?

- Det har generelt vært en høy prisstigning i Tromsø de sistene årene. Det vi ser nå i siste kvartal av 2015 er at prisveksten flater litt ut, noe som både er sunt og naturlig etter den høye prisveksten.

- Det som er fint med å kjøpe nybygg er at man slipper budrunder og betaler en fast pris for leilighetene. Byggene er jo ikke klare før om 14-16 måneder, og det betyr trolig at kjøper også får med seg en fin verdistigning før overtakelse.

Grønnåsen Terrasse står klar vinteren 2017.

Sjekk ut prosjektet her. 

Hjem Eiendomsmegling
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet