Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

På toppen av Storgata finner du Nord-Norges mest fargerike butikk

Annonse fra Fargerike

Den tradisjonsrike fargeforhandleren Fargerike i nordenden av Storgata i Tromsø sentrum innleder 2016 i splitter ny og fargerik drakt.

Følg Fargerike Tromsø på Facebook!

- Det føles utrolig deilig! Jeg har gått rundt her i noen dager nå, og tanken har slått meg; er dette vår butikk? Det er den følelsen jeg sitter med – det er en totalforandring. Artig, smiler en stolt Espen Stark, daglig leder ved Fargerike Tromsø.

Siden 1980 har Stark og co. fargelagt Tromsø, og aldri har butikken gjennomgått så radikale endringer som nå. Dagens butikk framstår som en 620 kvadratmeter stor regnbue.

- Hva kan vi forvente av «nye» Fargerike?

- Det vi kan forvente er den samme gode servicen, fagkunnskapen, og i tillegg ønsker vi å inspirere folk til å bruke farger for å berike sitt hjem. Tilbakemeldingene vi har fått er at kundene syns det er inspirerende å komme i vår fargerike butikk. Vi skal imidlertid fortsette å ha fokus på det som vi er kjent for; service og kompetanse, forteller Stark.

- Hva er den største endringen fra gammel til ny butikk?

- Det er det vi kaller fargestudio, hvor vi har alt farger, maling og tapet samlet. Man blir litt mer konsentrert rundt det å jobbe med farger, og fokuserer mer på fargen og det estetiske, og ikke så mye på det tekniske. Den kompetansen har vi uansett. For kunden vil det viktigste være å finne ut hvordan ting skal se ut, forklarer han.

Følg Fargerike Tromsø på Facebook!

Det siste året har butikken vært sjenert av det voldsomme vegarbeidet som har pågått i nordenden av Storgata. Men Fargerike fant en løsning på problemet.

- Det har gått overraskende bra, fordi vi i den perioden fokuserte veldig på de tjenestene vi har hvor vi blant annet kan komme hjem til folk og bistå med å finne riktige farger, materialvalg, tapet og parkett. Det skal vi også fortsette med.

- Men nå har vi fått en ny dimensjon i en skikkelig fresh butikk, gliser en smørblid Espen Stark.

Sjef for Nord-Norges mest fargerike butikk. 

Velkommen til vår butikk, årets handelsbedrift i Tromsø 2010. Fargerike Tromsø er en moderne faghandel som har et stort fokus på at du skal bli en fornøyd kunde. Vi legger stor vekt på god service fra ansatte som vet hva de snakker om. Vi har en stor inspirasjonsavdeling med tapet, maling og gulv. Vi kommer gjerne hjem til deg for å diskutere løsninger. Velkommen til oss, du finner oss i Storgata 142 i Tromsø.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet