Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik kommer du inn på boligmarkedet i Tromsø

Annonse fra Strandvegen Utvikling AS

Boligmarkedet i Tromsø er hett. Verdien på boliger har hatt en sterk økning over flere år. Resultatet er at mange førstegangskjøpere bruker lang tid på å kjøpe. Carina Dalsbø fikk selv smake på dette etter å ha tapt flere budrunder i jakten på å skaffe bolig til seg selv og sin datter. Nå er et nytt boligprosjekt tilpasset førstegangskjøpere lansert.

Alenemoren forteller om tøffe tak i jakten på bolig.

- Jeg var på leiemarkedet i mange år og så at penger jeg kunne betalt til meg selv bare rant ut. Til slutt bestemte jeg meg for at nok fikk være nok, og begynte jakten på min egen bolig. Det ble mye tøffere enn jeg først trodde, og underveis opplevde jeg at prisene ble jaget oppover i heftige budrunder, forteller Carina.

Borettslag

Etter å ha lett i over ett år fikk endelig Carina napp, og kunne flytte inn i leiligheten rett sør for Strandkanten.

- Det var en utrolig deilig følelse å endelig kunne flytte inn i noe som var mitt eget. Jeg var veldig kresen på hvor jeg ville bo, så det tok sin tid, men det var verdt ventetiden. Siden jeg kjøpte i borettslag slipper jeg også å bekymre meg over utgifter hvis noe plutselig må fikses. Det tar vaktmesteren på borettslaget seg av. Helt supert, konstaterer Carina.

Nytt boligprosjekt

Nå er Himmel & Hav, et nytt og spennende boligprosjekt, lansert på Strandkanten. Førstegangskjøpere får en ny mulighet til å komme seg inn i boligmarkedet. Boligene blir et borettslag med leiligheter fra kr. 1.950.000 og innskudd på kr. 800.000. Det er allerede mange som har registrert seg, og nå kan også du registrere din interesse på himmeloghavbo.no.

Trives sør for sentrum

Området sør for Tromsø sentrum er veldig populært. Og mange ønsker å bo på Strandkanten med sentral beliggenhet og nærhet til det meste. Sentrum er innen gangavstand, og det er flere store matvarebutikker i nærheten. For de som er glade i natur så er det kort vei til både Telegrafbukta og lysløypa. 

Strandvegen Utvikling AS

Strandvegen Utvikling er et selskap som eies av PEAB, Nord-Tre Eiendom og Tromsø Eiendomsutvikling. Selskapet skal bygge i underkant av 300 nye leiligheter på Strandkanten i Tromsø.

Slik skaffer du deg din første bolig

Ingvild Bratterud er salgsansvarlig for Himmel & Hav på Strandkanten. Hun har lang erfaring fra Boligbyggelaget Nord, Nord-Norges største private eiendomsforvalter. Her er hennes beste tips for hvordan man kan unngå budrunder.

-Kjøp nytt. Utbygger stiller 5 års garanti for feil og mangler.

-Unngå budrunder. Himmel & Hav har fast prisliste.

-Vær tidlig ute. Førstemann til mølla prinsippet gjelder.

-Kjøp nå. Prisene på bolig har gått opp, og om ett år kan de være enda høyere.

-Spar penger. Vanligvis er det 2,5% dokumentavgift til staten på hele kjøpesummen. Ved å kjøpe nytt unngår du dette.

-Meld din interesse. De 50 første som melder sin interesse får eksklusiv invitasjon til forhåndssalg på Himmel & Hav den 26. mai.

-Vær forberedt. Sjekk prislisten, og se hva du har råd til.

-Avtal med banken. Snakk med din rådgiver og dokumenter hvor mye du kan låne.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet