Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kjetil Rusten og Tor-Håvard Hansen har omsatt over 3000 boliger i Tromsø. Duoen solgte tidenes første byggetrinn på Tomasjordnes - 12 år seinere selger den samme duoen det siste for doblet kvadratmeterpris.

Dette er fastlandssidens mest populære boligprosjekt - og nå kommer de siste leilighetene for salg

Annonse fra Heimdal Eiendomsmegling

Tor-Håvard Hansen og Kjetil Rusten ble i april en del av laget til Heimdal Eiendomsmegling. De svært erfarne meglerne har solgt over 3000 boliger siden begynnelsen av 2000-tallet og har vært med på en eventyrlig boligvekst gjennom sine 16 år i bransjen. I 2004 solgte duoen det første salgstrinnet på Tomasjordnes og de er mer enn stolte av å kunne selge det siste trinnet også.

Nå kommer nemlig det aller siste og ytterste byggetrinnet på Tomasjordnes - Pir7 - for salg.

Forhåndsmeld din interesse her. 

- Det vil overraske meg stort dersom ikke disse leilighetene selges i løpet av kort tid. Vi har sett en voldsom vekst i interessen for Tomasjordnes og området er blitt en av Tromsøs mest attraktive bydeler. Vi ser sterk prisvekst i området selv om prisene fortsatt er på nivå med «vanlige» prosjekter på fastlandssiden, sier Kjetil Rusten.

Les mer om Pir7-prosjektet her. 

Pir 7: Det siste og sjuende trinnet som setter prikken over I-en på Tomasjordnes.

- Hva er det som gjør Tomasjordnes så attraktivt?

- Kombinasjonen av store, grønne friområder, nærheten til sundet, formidabel utsikt og flotte solforhold, gjør Tomasjordnes spesielt attraktivt, sier Tor-Håvard.

- Det er tross alt det eneste prosjektet på fastlandssiden hvor du kan bo i havet, tilføyer Kjetil.

- Det er også lett å komme seg til og fra bydelen med bil, og gode bussforbindelser med sentrum. For fotgjengere og syklister er området godt tilrettelagt med to bruer som knytter området til Tomasjord. Tromsøysundtunnelen binder dessuten området effektivt sammen med Breivika, som har byens største samling av arbeidsplasser, forteller Kjetil.

- Vi forventer en sterk prisvekst i et område med slike kvaliteter og det er artig at folk har fått opp øynene for hvor fint det er her. Siden 2015 er det solgt nærmere 150 nye boliger i området. Til sammenligning er det like mye som alle de andre prosjektene på fastlandssiden samlet har solgt i samme periode, sier Tor-Håvard.

- Det var vanskelig å se for seg at det skulle bli så bra som dette da vi sto på tomta for over 12 år siden. Vi visste at området hadde potensiale, men dette er nesten blitt bedre enn vi hadde turt å håpe på, avslutter Kjetil.

Målet

Prosjektet markerer starten på en tung nybygg-satsing hos Heimdal.

- Vi har 16 års lang erfaring begge to, og har jobbet både med nybygg, borettslag og fast eiendom. Erfaring er viktig, og kanskje spesielt med nybygg – der er det en del fallgruver man skal unngå, sier Tor-Håvard Hansen.

Rusten og Hansen forteller at målet med nybygg-satsinga til Heimdal er å bli blant de tre største meglerhusene i Tromsø på prosjekt i løpet av 2017.

- Hvordan skal dere greie det?

- Vi skal innfri på de prosjektene vi har. Vi skal ta vare tilliten vi får fra våre oppdragsgivere, og holde det vi lover. Og vi tror at det er noe utbyggerne vil sette pris på i lengden. Vi har erfaring med hvordan man optimaliserer prosjektene til kundene våre - og på den måten finner riktig pris og omløpshastighet, forklarer Kjetil Rusten. 

Kjetil Rusten har 16 års erfaring som prosjektmegler.

- Hva kjennetegner god boligkvalitet i 2016?

- Opplevelse av kvalitet er jo individuelt, og vil alltid variere etter kundens preferanser og behov. Men det vi kan si om boligkvalitet i dag er at det stilles langt større krav til planløsninger. Folk er opptatte av å ha planløsninger som er skreddersydd til leilighetens beliggenhet, sier Kjetil Rusten.

Finanskrisen

Med sin lage erfaring har duoen også gått gjennom finanskrisen.

- Det har vært tøft og steinhard jobbing. Finanskrisen som rammet oss jo også naturligvis. I de årene ble det nesten ingen salg, og da hadde du nesten ingen lønn heller. Jeg var nødt til å ta ekstrajobb med fysisk og psykisk utviklingshemmende på omsorgsboliger på Storelva, og det lærte meg masse. I tillegg tok jeg etterutdanning i de årene, så det kom jo noe fornuftig ut av det – tross alt, forteller Tor-Håvard.

- Jeg gikk fra å selge over 200 leiligheter i året til å selge 29 enheter i 2008, supplerer Kjetil.

Texas

Over 3000 boliger har duoen omsatt – men noen av prosjektene husker de bedre enn andre.

Tor-Håvard Hansen slo i bjella 94 ganger i løpet av to timer da han solgte et borettslag i 2004.

- Da jeg solgte Vestre Mortensnes borettslag i 2004 solgte jeg 94 enheter i løpet av to timer. Da var det texas, erindrer Hansen.

- De morsomste prosjektene er de som andre meglere ikke har fått til, og som man jobber steinhardt med for å snu til en salgssuksess. Sånn som vi klarte med blant annet «Byporten», Bjerkakerleiligheter og Nexus. Det er mestringsfølelsen som motiverer, smiler Kjetil Rusten. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet