Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Så mange prøvde seg som detektiv

Annonse fra Nerstranda

Her er vinneren av Nerstrandas påskekrim.

- Jeg måtte se påskekrimmen tre ganger før jeg klarte å løse mordgåten, forteller Anita Jensen.

Anita fra Bodø er en av nesten 2000 hobbydetektiver som sendte inn svar på påskekrimmen til Nerstranda kjøpesenter i Tromsø. Nerstranda har trukket ut Anita som vinner av et gavekort på kr 2000,-.

Artig

- Veldig artig. Jeg pleier aldri å vinne noe, sier Anita.

- Selv om jeg bor i Bodø, har jeg slektninger i Tromsø, så det blir ikke noe problem å få brukt gavekortet.

Enorm respons

Nerstrandas påskekrim ble lansert i uka før påske, og responsen har vært enorm. Det vel 1 minutt lange mordmysteriet har blitt vist nærmere 25.000 ganger, og kommentarfeltene har gått hete i spekulasjoner og «avsløringer».

Mange skjønte etter hvert at Nina på Noa Noa hadde et alvorlig problem med alibiet sitt. Hun forklarte nemlig at hun var på Brilleland og prøvde solbriller da senterleder Veronica ble tatt av dage. Men har man et våkent øye, ser man at Brilleland var stengt.

Skummel

Helt øverst kan du se hvor skummel Nina egentlig er :)

Og for deg som ennå ikke har sett påskekrimmen. Her er en ønskereprise:

På Nerstranda kan de shoppingglade vandre fritt blant trendy merkebutikker såvel som velkjente kleskjeder, eller ta en pust i bakken på ett av våre fire spisesteder med Hurtigruten som nærmeste skue.

På Nerstranda handler det om kvalitet og service, med en åpen og raus atmosfære. Kjøpesenteret ligger like ved Strandtorget i sørlige Tromsø, og er lett tilgjengelig til fots og med buss. Nerstranda har også parkeringshus i kjelleren, med direkte adgang til butikkområdet.


Servicetilbud

• Minibank, oppbevaringsbokser, fotoautomat, handlevogner, stellerom, blodbank og treningssenter

• Egen applikasjon for kundeklubbmedlemmer, med eksklusive kupongtilbud: Søk på «Nerstranda» i App Store eller Google Play


Verdt å vite

• Sertifisert som Miljøfyrtårn

• Kåret som det mest veldrevne senteret i Steen & Strøms portefølje i 2014

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet