Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Marte Øksendal, avdelingsleder Heimdal Eiendomsmegling Tromsø.

Vil du ha et trygt boligsalg? Slik fungerer en salgsgaranti

Annonse fra Heimdal Eiendomsmegling

Å selge bolig har enorm betydning for privatøkonomien. Forskjellen på en god og dårlig salgspris kan bli så mye som en årslønn, men likevel overlates det ofte til tilfeldighetene. Med salgsgaranti er du sikret.

De fleste har liten eller ingen erfaring med å selge boligen sin. Lite annet har så stor betydning for privatøkonomien, og likevel overlater mange mye til tilfeldighetene. For noen kan forskjellen på om de får en god eller dårlig pris for boligen bli så mye som en årslønn.

Les også: Nå kommer tidenes siste byggetrinn på Tomasjord - sjekk den prisveksten!

Så hva er salgsgaranti?

Boligsalg bør ikke være et sjansespill. Med en salgsgaranti som den Heimdal Eiendomsmegling tilbyr fjernes usikkerheten. Heimdals salgsgaranti fungerer slik at megleren og kunden avtaler et beløp som boligen kan selges for. Dersom megleren ikke greier å selge til den summen, så skal ikke kunden betale megleren noe som helst. Salgsgaranti gir ekstra trygghet. Det er ingen ting å tape selv om salget ikke skulle gå slik man håper. Det gir også en garanti i mot at megleren overvurderer prisen på boligen.

Gjør det enkelt og trygt for deg selv

Med salgsgaranti skal ikke megleren ha noen betaling om boligen ikke selges for minst den avtalte prisen. Megleren skal ikke ha betalt for annonsering, visninger eller etterarbeid.

En salgsgaranti sørger for at du ikke trenger bekymre deg for boligsalget ditt, men at du heller kan fokusere på andre ting i livet som betyr noe for deg. Foto: Heimdal Eiendomsmegling.

Hva er egentlig boligen din verdt?

For den som skal selge, er det viktig å få et riktig anslag på hva boligen kan være verd. Her kommer meglerens erfaring og lokalkunnskap inn i bildet. Salgsgaranti er også en forsikring mot at megleren forespeiler en urealistisk pris bare for å få oppdraget.

Få gratis verdivurdering her!

…og hva er riktig pris for din bolig?

Det koster ingen ting å spørre de som kan sitte på svaret. Som en av regionens største eiendomsmeglere, vet Heimdal Eiendomsmegling hva du kan forvente å få om du vurderer å selge.

Lyst til å bo landling, men likevel sentralt? Sjekk dette prosjektet på Tomasjord! 

Heimdal Eiendomsmegling

Heimdal Eiendomsmegling ble etablert i 1996, og har siden den gang vokst seg til å bli et av landets ledende eiendomsmeglerforetak. Våre satsingsområder er Trøndelag og Tromsø, og i 2015 formidlet vi eiendommer for 5,6 milliarder kroner fordelt på 1760 salg. Vår visjon er enkel: Vi skal ha de mest fornøyde kundene, og de får vi gjennom å tilby det beste konseptet for eiendomsmegling. Når vi vokser gjør vi det med kvalitet, ikke fordi vi må.

Vi hjelper deg

Tor-Håvard Hansen

Megler, MNEF, partner

44 år – fra Tromsø. Har jobbet som eiendomsmegler i 16 år, og i Heimdal siden 14. mars i 2016. Jobber både med fast og nybygg.

Telefon: 982 59 107

Mail: thh@hem.no

Kjetil Rusten

Megler, MNEF, partner

40 år – fra Fåberg. Har jobbet som eiendomsmegler i 16 år. Begynte i Heimdal i april, og skal hovedsakelig arbeide med prosjekt og nybygg, og leder Heimdals nybygg-satsing.

Telefon: 916 70 000

Mail: kr@hem.no 

Marte Øksendal 

Avdelingleder, MNEF

Marte utdannet eiendomsmegler ved BI Tromsø / Oslo, og har jobbet i bransjen siden. Bred og variert erfaring innenfor både nybygg og brukte boliger. Spesialtilpasser presentasjonen av din bolig, og gir trygghet i prosessen for både deg som selger og kjøper bolig.

Telefon:416 09 379

Mail: marte.oksendal@hem.no

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet