Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kjøper du ring nå, får du med både gravering og gratis diamant.

Ny trend: Vær din egen gullsmed

Annonse fra Mestergull Nerstranda

Stadig flere velger å designe ringene sine selv. Alt du trenger er en pc. Gjør du det nå, får du gratis diamant og gravering på kjøpet.

Ingeborg Lee Hansen.

Visste du at du kan designe dine egne ringer? Du trenger ingen gullsmedutdanning, alt du trenger er en pc. Mestergulls unike tilbud blir stadig mer populært.

- Mange setter pris på å lage ringer som bærer på brudeparets egen lille hemmelighet, det kan være noe bare de vet om selv, forteller Ingeborg Lee Hansen, butikksjef ved Mestergull Nerstranda i Tromsø.

De som bestiller Lykkeringene før 30.5. får både gratis diamant og gratis inngravering i begge ringene.

Kommer fra Skarven

Ingeborg har hjulpet mange par opp gjennom årene med alt fra praktisk hjelp til forslag til tekst i selve ringene. Det er til tider interessant å drive gullsmedforretning med opptil flere vanhull i nærheten.

- Det har hendt flere ganger at kunder har kommet hit rett fra Skarven etter å ha møtt noen de har falt for over et par øl, forteller Ingeborg.

- Når sola skinner, blomstrer kjærligheten raskt.

Er det da noen graveringer du husker ekstra godt?

- Jeg glemmer aldri paret som kom inn, og skulle ha inngravert «Møttes i går» i ringene sine, smiler Ingeborg.

Design ringene selv

Det skal sies, de aller fleste som kjøper forlovelses- eller giftering har kjent hverandre litt lenger enn et par timer på Skarven en solfylt fredagsettermiddag. Den aller nyeste trenden er å designe ringene selv. Mestergulls konsept Lykkeringene har ved hjelp av sitt unike verktøy på internett, gjort at man kan designe ringen sin akkurat som man vil ha den. Kan det bli mer romantisk?

Og kun fantasien setter grenser for hva du kan gjøre.

- Mange synes det er gøy å sitte hjemme og prøve. Også kommer de til oss etterpå for å prøve. Det er en veldig artig del av jobben, jeg ser mye kjærlighet, sier Ingeborg.

Prøv selv da vel!

Slik ser designverktøyet til Mestergull ut. Kun fantasien setter grenser.

Fingeravtrykk som mønster

Her er noen eksempler på hva som er mulig å få til ved hjelp av designverktøyet på lykkeringene.no:

• Du kan få din kjæres fingeravtrykk som mønster i ringen

• Graveringen kan fås i din egen håndskrift

• Du kan lodde sammen forlovelsesringen med en ny giftering

• Du kan få satt inn diamanter. Diamantene kan settes i på utsiden, men mange velger en diamant på innsiden av ringen.

- Fra gammelt av het det at en diamant inn mot huden, bringer lykke, sier Ingeborg.

Mest populært

Hva er mest populært?

- Det som er mest trendy nå er helt enkle, men litt kraftige ringer i gult eller hvitt gull.

Hva er ditt beste tips til par som skal gifte eller forlove seg?

- Vær ute i god tid. Særlig hvis du vil designe ringene dine selv.

Her kan du og din kjære designe egne ringer. Se så enkelt det er:

Velkommen til oss, Mestergull Nerstranda

Mestergull Nerstranda ligger sentralt plassert i byens puls, inne på Nerstranda kjøpesenter i Tromsø sentrum. Vi tilbyr det siste innen smykkemote med kjente merker som: GID, Michael Kors, Bjørg Jewellery, Van Bergen og Calvin Klein. Vi har også en spennende gull- og diamantkolleksjon. Alle våre ansatte satser og jobber hardt for å gjøre våre kunder fornøyde.

Åpningstider:

Mandag-fredag 09-20

Lørdag 10-18

Telefon: 77 61 08 88

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet