Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sjekk Mathias (15) ekstreme forvandling

Mathias Robertsen (15) skal konfirmere seg i vår, og tok oss med på runden i Tromsø sentrum da han skulle gjøre seg klar for den store dagen.

Resultatet kan du se i videoen øverst i vinduet.

Les også: Slik er det moderne konfirmasjonsbordet

Komfort og kvalitet 

Skoene til Mathias er levert av Skotreff.

- Det første man må tenke på er passform, komfort og at man er komfortabel med utseende. På herresiden er det spisse dress-sko som er årets vinner. På damesiden er det litt varierende, men det er mye platåsko – ettersom de er behagelig å gå i, forteller Silje Ballo Olsen hos Skotreff

Klokka og solbrillene er levert av Optik Spesialbutikken i nord.

Hva ville du tenkt på om du skulle kjøpt en klokke eller en solbrille i konfirmasjonsgave?

- Da ville jeg valgt noe som hadde vart. Kvalitet rett og slett. Jeg fikk personlig en solbrille i konfirmasjonsgave hos min svigerbror. Det er en tidløs brille som jeg bruker den dag i dag. Moten endrer seg ekstremt fort, men den klassiske kvaliteten holder seg i alle år. Alle kommer til å huske konfirmasjonen resten av livet, og da er det en fin mulighet til å gi en gave som varer, blir husket og har personlighetspreg, sier Aksel-Roald Skogvik (26).

Tilbake til 60-tallet

Frisyren er levert av Stenersen Frisør.

- I år skal det være mer klassisk. En enda mer markert sideskill. Litt gammeldags, type 60-tallet. James Dean. For oss frisører er jo det artig, smiler Reidar Stenersen jr. hos Stenersen frisør - som har frisert konfirmanter i snart 50 år.

Dressen er levert av Selected på Jekta.

- Årets dressmote er veldig knæsj, og at du kombinerer en knæsj skjorte med en kul sløyfe eller slips. Tørklet i brystlomma skal bryte med resten av antrekket. Buksa skal være «cropped» og stoppe på ankelen. Det vi fokuserer på her på Selected er den smale bretten på brystpartiet, samt dobbelsplitt bak, for å få fasongen vi ønsker, sier Malin Elisabet på Selected - som har spesialisert seg på konfirmasjonsdresser.

Konfirmasjonsbildene er tatt av Stan Serdjukov hos Fotograf Tromsø. Sjekk ut fotograftromso.no for enda flere bilder tatt av Stan. 

FAKTA

Skotreff finner du i Storgata 79-81 i Tromsø sentrum, og er byens største skobutikk. De har spesialisert seg på kvalitetssko siden 1997.

Optik Spesialbutikken i nord finner du i Havnegata 2 i Tromsø Sentrum. En lokal optikbutikk med spesialkompetanse, som ble opprettet helt tilbake i 1967 av Roald Skogvik.

Stenersen Frisør holder til på Strandskillet 2 i Tromsø sentrum, og er en frisørsalong med nesten 50 års erfaring. Den ble etablert av frisørmester Reidar Stenersen i 1967.

Selected er en klesbutikk som holder til på Jekta, og har i år spesialisert seg på komfirmasjonsdresser.

Fotograf Tromsø er en nytenkende fotobedrift som tilbyr et vidt spekter av fototjenester i Tromsø og omegn. Inkludert konfirmasjonsbilder. Fotograf Tromsø har et unikt konsept der det er du som eier bildene. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet