Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik får du Tromsøs beste utsikt

En sjelden gang dukker det opp en unik mulighet, men nå er tiden kommet. I Stuertvegen 24, øverst på Mortensnes i Tromsø, er det bygget to arkitekttegnede funkishus med en helt fantastisk utsikt. 4. oktober legges begge ut for salg.

Når Stuertvegen 24a og b legges ut for salg, har du mulighet til å skaffe deg en godbit av de sjeldne. Sjelden, fordi utsikten er helt fenomenal. Det er ikke mange steder du kan nyte uforstyrret utsikt til Tromsdalen, Malangen og Ringvassøya samtidig.

Sjelden, fordi beliggenheten er midt i smørøyet. Husene ligger i gangavstand til flere av byens største arbeidsplasser, og det er et vell av fritidsaktiviteter inne og ute uten transportbehov.

Sjelden, fordi det er helt nytt. Stuertvegen er et veletablert boligstrøk med overvekt av eneboliger fra 70- og 80-tallet. Det er uvanlig at det føres opp helt nye eneboliger i denne gaten.

Utsikt fra stue. Bildet er en illustrasjon, avvik vil forekomme.

Velkommen på visning

- Første visningsdag er tirsdag 4. oktober kl. 17.00 til 18.00. Da åpner vi dørene til disse flotte eneboligene for aller første gang. Vi gleder oss skikkelig til å vise frem disse godbitene. Etter innledende annonsering er det allerede mange som har vist sin interesse, sier Vibeke Pedersen, salgsansvarlig ved Total Eiendom.

Husene

Det er to eneboliger som skal selges. Stuertvegen 24a er 8 rom på 206 kvm BRA. Prisantydning er kr. 9.780.000 pluss omkostninger. Stuertvegen 24b er også 8 rom på 233 kvm BRA. Prisantydning er kr. 10.670.000 pluss omkostninger.

- Begge boligene har mulighet for utleie i underetasje. Her er det flotte leiligheter som kan gi gode inntekter i dagens marked, forteller Pedersen.

Boligen kan tilpasses din stil.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet