Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bruktbilsjef Jim Novik fikk låne «Kliff Arne» sin ekte F16-hjelm da han var innom på innspilling. Både Jim og selger Remy Traasdahl har stor sans for Frank Arne Olsens figurer.

Gjør som «Kliff Arne», «Moddi» og «Philip», unngå bruktbilfella

Annonse fra Teknisk Bureau AS

Kundene tror de har kommet til nybilene når de ser brukbilavdelinga til Teknisk Bureau. Se alle episodene her.

Reklamefilmene som Frank Arne Olsen fra Honningsvågrevyen har spilt inn for Teknisk Bureau har blitt sett av hundretusener av seere på Facebook. Her er tredje og foreløpig siste episode.

I dag er det rikmanssønnen Philip fra Bø i Vesterålen som er ute etter brukbil:


Tror ikke sine egne øyne

Som du kan se i videoen; velkjente Kliff Arne i Frank Arne Olsens skikkelse tror knapt sine egne øyne når han kommer inn i bruktbilavdelinga til Teknisk Bureau i Tromsø. Filmen er den første i en liten serie reklamefilmer som Frank Arne Olsen har laget for Teknisk Bureau.

Se videoen her.


Bilene er shinet til siste detalj, og de nye lokalene er lyse og fine. Det lukter nybil lang vei.

Kliff Arne er langt fra den eneste som tror han har havnet feil, forteller bruktbilsjef Jim Novik:

- Det har ofte hendt at kunder har kommet opp til meg, og lurt på hvor bruktbilavdelinga er, humrer han.

LES OGSÅ: Her kan du se hvilke biler Teknisk Bureau har inne akkurat nå

Her er 2. episode

Nå er også 2. episode klar i mini-tv-serien fra Teknisk Bureau. Ser du hvem Frank Arne Olsen fra Honningsvågrevyen parodierer her?


Lover trygghet

Teknisk Bureau solgte 375 bruktbiler i 2014. Tilbakemeldingene er gode på at man gå rundt i trygge, rene og varme omgivelser - gjerne med en kopp kaffe i handa - og se nærmere på bilene.

- Det skal være topp standard på både bilene og lokalet, sier adm. dir. Oddvar Antonsen som har vært en del av Teknisk Bureau siden han var ungdom.


Kvalitet

Den tradisjonsrike bilforhandleren i Tromsø har kvalitet som sitt viktigste stikkord, og kan tilby sine bruktbilkunder en trygghet og sikkerhet som mange andre forhandlere ikke kan konkurrere med.

Kjøper du bruktbil hos Teknisk Bureau er du sikret følgende:

-Alle bilene er taksert

-Garanti

-Bilen er gjennomgått og reparert på verksted

-Servicehistorikk

-Bilen er shinet ned til minste detalj, og kan leveres på timen

-Teknisk Bureau kan ordne finansiering på en time

-Forsikring

Bruktbilvett

Dette er helt i tråd med Forbrukerrådets 8 viktigste råd for å gjøre et trygt og bruktbilkjøp:

1. Bruk kontrakt.

2. Sjekk km.stand, årsmodell og EU-kontroll

3. Sjekk om bilen er pantsatt i Brønnøysundregisteret

4. Sjekk om årsavgiften er betalt. Send REGNR som sms til 2282. det koster 3 kr.

5. Pass på at du har riktig eier.

6. Sjekk serviceheftet som viser bilens historikk.

7. Sjekk bilens tilstand - undersøk den på et verksted, eller få en bilkyndig du kjenner til å ta en titt.

8. Spør etter garanti. En garanti skal gi deg bedre rettigheter enn loven.

Prisnivå

De aller fleste bilene som selges i Norge er bruktbil, faktisk tre ganger så mange som antall nye biler som selges.

- Er det ikke dyrere å handle bruktbil hos enn forhandler enn å kjøpe privat?

- Ikke nødvendigvis. Hos oss får du med garanti, og du får en bil som er gjennomgått og reparert. Mange er villig til å betale for den ekstra tryggheten det gir, sier Jim Novik, og legger til:

- Og vi kan levere bilene - med finansiering - i løpet av en time.

- Det er jo ikke lengre tid enn det tar å få en pizza levert på døra?

- Nei, men det aller viktigste for oss er kvalitet.

LES OGSÅ: Her kan du se hvilke biler Teknisk Bureau har inne akkurat nå

Se videoen her.

Teknisk Bureau er en av Nord-Norges eldste og største bilforhandlere og har solgt bil sammenhengende siden 1952. Vi selger personbiler, varebiler, lastebiler og busser. I tillegg leverer vi alt innen verkstedtjenester, skade og lakk, deler og tilbehør, samt har eget bilgummiverksted på eiendommen. Vi representerer bilmerkene Mercedes-Benz, Peugeot og KIA og kan levere biler i alle størrelser.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet