Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Unngå den sure fartsboten i sommer.

Unngå den sure fartsboten på europaveiene i sommer

Annonse fra Cruise Control fotoboksvarsler

Denne lille boksen kan spare deg for tusenvis av kroner.

Det skal bare et sekunds uoppmerksomhet til før det blinker i fotoboksen, og du må ut med noen sure tusenlapper i bot.

I den hektiske trafikken, gjerne langs ukjente veier, har mange opplevd at faren er ekstra stor.

Cruise Control fotoboksvarsler løser problemet en gang for alle.

Og nei, denne varsleren er slett ikke ulovlig. Fullt lovlig, og den varsler deg med en lyd som er avhengig av om du kjører over eller under fartsgrensen.

Cruise Control fotoboksvarsler

Den lille boksen koster nå kun kr 650,-. Oppfinnelsen har blitt hyllet av motorpressen:

Bladet Bil: Genial fotoboksvarsler. Du har kanskje opplevd det, et øyeblikks uoppmerksomhet belønnes med et rødt blink og en giro fra Statens Innkrevingssentral

Dinside.no: Med denne ombord er det kort sagt umulig å kjøre forbi en fotoboks uten å være klar over det.

Din Side har også testet den oppgraderte varsleren.

Broom.no: Brukervennlig, enkel og genial

Bil: Denne sparer du inne igjen på et øyeblikks uoppmerksomhet

Finansavisen Motor: Anbefales

Nå er det tilbud på Cruise Control fotoboksvarsler. Kjøp den her.


Cruise Control fotoboksvarsler har vært solgt i Norge i mer enn 10 år, og er et varemerke som eies av SOKO AS. Produktet har vært en stor suksess og selges direkte på cruisecontrol.no og av forhandlere i hele Norge.

SOKO AS er en norsk teknologibedrift som utvikler abonnementsbaserte produkter under egne merkenavn

Cruise Control fotoboksvarsler

-Dekker Europa: 36 land – 30 000 fotobokser

-12 mnd gratis og uforpliktende oppdatering på kjøpet! Deretter kr. 29,- inkl mva /mnd. Ingen bindingstid.

-GPS som varsler i forkant av fotoboksene med ekstrem nøyaktighet

-Sett i batteriet og den er klar til bruk

-Kan lades i sigarettenneren

-Leveres ferdig med markedets mest oppdaterte fotoboksoversikt som er utviklet over flere år.

-La den ligge i bilen og gjøre jobben. Når batteriet har 1 time igjen får du beskjed

-Enkel oppdatering – Kobles til USB-port på Pc’en og bruk medfølgende program for å laste inn oppdateringer

-Varsler kun fotobokser i din kjøreretning

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet