Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nei, det er ingen myte - å være handyman er tiltrekkende.

- Sorry Zlatan og Beckham, dette er det mest sexy vi kvinner vet om

Annonse fra Eide Handel

Ingenting slår en handyman når det gjelder sexappeal, viser forskning. Og her er verktøyene du må ha.

74 prosent av alle kvinner synes den mest sexy egenskapen hos en mann er nevenyttighet. Eller såkalte DIY-skills som det heter på engelsk. (DIY er en forkortelse for Do it yourself). Å være god i sport må finne seg i 2. plassen.

Det viser en undersøkelse omtalt i Daily Mail.

LES OGSÅ: Så enkelt er det å få påskelammet helt perfekt

Droppe partner

Og ikke nok med det, 6 av 10 kvinner svarer at de kunne funnet på å droppe en potensiell partner hvis han viste seg å være en elendig handyman.

Drillen er et must

Svaret er overraskende all den tid mange kvinner er gode med verktøy selv, og lever i likestillingens tidsalder.

Fyr opp drillen!

En liten uformell spørreundersøkelse blant kvinnene i Nordlys’ markedsavdeling støtter forskningen: Menn som vet hvordan de skal omgås verktøy er tiltrekkende.

LES OGSÅ: Bor du i Nord-Norge er dette det beste mobilselskapet

- Kvinner vil ha ekte menn, ikke jålebukker med kontorfingre, sier en kollega.

Så mine herrer, her er det bare en ting å gjøre - fyr opp drillen!

En ting er sikkert, det nytter ikke å være handyman uten det rette verktøyet. Her er 5 verktøy enhver tiltrekkende handyman må ha i garasjen.

Drill

En mann uten en ordentlig drill er som en bil uten hjul. Denne klassikeren fra Bosch koster nå kun kr 1695,- (før kr 1898,-) 

Ingen vår uten høyttrykkspyler

Høyttrykkspyler

Ingen vår uten høyttrykkspyler. Nå skal alt vaskes. Bilen, huset, terrassen, gårdsplassen, bikkja (stryk det siste) - alt blir rent med en skikkelig høyttrykkspyler. Denne røveren er satt ned fra kr 3229,- til kr 1999,-

LES OGSÅ: De lever av å teste stjernenes fotballstøvler

Vinkelsliper

Det kommer en gang i en manns liv hvor han kjenner at han bare må, han bare må kappe, slipe, børste og skjære fliser og betongstein. Tips: Ikke gjør det for hånd, bruk en vinkelsliper. Denne kraftkaren fra Bosch får du for kun kr 699,-

Verktøykoffert

Er du av dem som mister motet fordi du mangler akkurat det ene verktøyet? Du er ikke alene. Det er selvfølgelig mest artig med verktøy som lager masse bråk, men denne trenger du virkelig. 108 deler og en gratis laseravstandsmåler på kjøpet. Akkurat nå er dette settet satt ned fra kr 2269,- til kr 1799,-.

På tide å tenke koffert

Øks

Den partneren finnes knapt som ikke setter pris på vinterlig peiskos med ved hugget av ens kjære - gjerne i bar overkropp - med en kraftig øks. Det er noe primitivt og herlig old school over det.

Denne kraftige klyverøksa fra Fiskars koster kun kr 990,-

Hva kvinnene sier om menn med øks?

- Og han må gjerne komme inn på kjøkkenet med øksa i beltet etterpå, sier en kvinnelig kollega, og legger til:

- Arbeidsbuksa må gjerne ha glidd litt ned sånn at boxeren synes. Han kan godt lukte litt slik at man skjønner at han har jobbet. Det er sexy!

Denne kraftige klyverøksa fra Fiskars koster kun kr 990,-

Åpningstilbud - 15% rabatt

Som åpningstilbud på RiktigVerktøy.no får du 15% rabatt på alle ordinære varer. Det er også veldig mange gode tilbud i butikken.

aapningstilbud15

Gjelder kun på ordinære priser. Kan ikke benyttes sammen med andre kuponger.

RiktigVerktøy.no - nettbutikk for alle som elsker verktøy Vi fører Mannesmann Kraftwerk og Bosch. Fri frakt!

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet