Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Pyramidefamilien: Fra venstre: Jan Tore Sørensen, Harriet Benonisen, Marit Stokmo, Gunnar Fredrik Kjeldsen og Terje Bjørnstad.

Pyramidefamilien: - Vi har et unikt samhold

Annonse fra Amfi Pyramiden

- Hvor har årene blitt av? Jeg syns vi åpnet i går! Det sier senterleder Marit Stokmo – 25 år etter Pyramiden åpnet dørene for første gang i Tromsdalen.

- Jeg husker senteret aller best slik som det nå i dag. I 1997 bygde vi ut, og da kom jo HM og flere av kjedene inn. Årene har gått kjempefort, vi er mange som har vært her fra dag én. Vi har egentlig vært en veldig stabil gjeng, derfor er vi også som en familie her borte. Pyramidefamilien. Det har vært et stort pluss. Ikke bare for oss som jobber her, men også kundene merker at vi har et godt samhold her på senteret, sier Marit Stokmo – Pyramidens «Mor Theresa».

- Helt unikt

- Den største forskjellen siden 1991 er størrelsen og ikke minst mangfoldet i butikkene. I 1991 var jo Pyramiden bare en liten brøkdel av dagens senter. Men samholdet har forblitt det samme; forholdet mellom de ansatte i mellom er helt unikt, og det får du nok ikke veldig mange andre arbeidsplasser, sier Terje Bjørnstad – eier av Opus Café – og har vært med siden Pyramidens første steiner.

Det samme har Gunnar Fredrik Kjeldsen hos Kozmos Stor og Liten.

- Det har jo vært arbeidsplassen min. Vi startet jo den første lekebutikken i Tromsdalen, så det var litt spesielt på den tiden. Det har vært kjempetrivelig. Vi har vært så heldig at vi har vært en gjeng her hele tiden, og fulgt den veksten som har vært både i Tromsdalen og Tromsø for øvrig, sier Kjeldsen.

Tror på lys framtid

Han føler seg veldig trygg på at Pyramiden fortsatt har ei framtid.

- Pyramiden vil utvikle seg og det trenger vi all den tid det er tøffere konkurranse i de fleste bransjer. Vi er folk med stå-på-vilje og guts. Jeg tror Pyramiden vil være et hovedsenter for folk i Tromsdalen i årene som kommer. Det er jeg overbevisst om, sier han.

25 års lang handelhistorie: Amfi Pyramiden.

25 år med fornøyde kunder

Denne våren fyller Amfi Pyramiden i Tromsdalen hele 25 år.

Dette er programmet under jublieumsdagene:

Program for jubileumsdagene.

Torsdag 26.mai: Rema 1000 spanderer frokost fra kl 08. til kl 11.00

Kakekiosken spanderer Marsipankake fra Tromsø Bakeri fra kl 12.00

Fredag 27. mai: Møt FINN SCHJØLL hos oss fra kl 16.15 – 17.30. Her får du inspirasjon til dekorasjoner og borddekking.

Kl 12.00: Kakekiosken har samarbeid med Henning Olsen, smaksprøver på kuleis og Softis til 5 kr.

Lørdag 28.mai: Gratis sukkerspinn og popcorn til ungene fra 12.00 – 15.00.

Norsk Tipping og Rikstotto vil være tilstede, blir du ukens toppvinner? Utstilling av Bilflaxen. TUIL har fotballaktivitet for barn, ute fra kl 12 – 15.

Blir du den heldige vinner av GAVEKORT på 2.500,- fra B-Young?

GAVEKORT på 1.000,- fra Skoringen

The One an Only DRÅPEN vase 50 cm ord.pris 1.950,- på Tilbords

GAVEKORT 5 stk a 2.500,- fra AMFI PYRAMIDEN

Legg igjen navn / mobilnr på kvitteringen, vinnerne kunngjøres mandag 30.mai.

DUTTAS SMULTRINGER kommer og ELDE GARTNERI er på plass med sitt sommerblomster utsalg.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet