Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Magnar Richardsen har hatt båt i over 30 år, og kan sjøvettreglene godt.

Kan du sjøvettreglene?

Båtsesongen er nå på full fart inn i de nordnorske fjorder, og mange ser nok fram til idylliske turer på havet med båten sin.

I 2014 mistet 114 nordmenn livet i drukningsulykker, hvorav hele 99 av dem var menn. Derfor sier det seg selv at det er viktig å vise respekt for naturkreftene som rår ute på havet, og vi frisker opp sjøvettreglene - for de som måtte ha glemt dem.

Sjøvettreglene

1. Tenk sikkerhet. Kunnskap og planlegging reduserer risikoen og øker trivselen.

2. Ta med nødvendig utstyr. Utstyret må holdes i orden og være lett tilgjengelig.

3. Respekter vær og farvann. Båten må bare benyttes under egnede forhold.

4. Følg Sjøveisreglene. Bestemmelsene om vikeplikt, hastighet og lanterneføring må overholdes.

5. Bruk redningsvest eller flyteplagg. Det er påbudt med godkjent flyteutstyr til alle om bord.

6. Vær uthvilt og edru. Promillegrensen er 0,8 når du fører båt.

7. Vis hensyn. Sikkerhet, miljø og trivsel er et felles ansvar.

Forbered deg på at det kan skje en ulykke, og tenk igjennom hvordan du bør forholde deg: Behold roen, bli ved båten og tilkall hjelp. Ved inntak av alkohol er det dokumentert vesentlig større fare for å drukne og bli utsatt for ulykke på sjøen, selv om man er under promillegrensen på 0,8.

Påbud med redningsvest

Tidligere i vinter gikk en lovendring gjennom på Stortinget og det ble påbudt for voksne og barn å bruke redningsvest på fritidsbåter som er mindre enn åtte meter lang. Fritidsbåter over 8 meter er også unntatt fra vestpåbudet.

- Det er ikke det verste som har skjedd i denne sammenhengen. Det er en nødvendighet med redningsvest i fritidsbåter, fastslår båtveteranen Magnar Richardsen.

Han har ferdes på havet i 30 år, og har sett ting som satt en støkk i han.

- Ja, det har jeg jo gjort. For lang, lang tid siden var det en del folk som ikke skjønte dette med alkohol og båtliv. Det ble tidvis ganske heftig for folk som egentlig ikke var båtfolk, men landfolk som havnet ute på havet. Alkohol og båtkjøring hører overhodet ikke sammen, forteller Richardsen.

Anbefaler teknisk innsikt

Han har en 33 fots lang båt, og har hatt den i 25 år. 

- Det krever teknisk innsikt å vedlikeholde en slik båt, forteller Magnar.

- Hvor mye arbeid er det knyttet til vedlikehold?

- Alt er relativt i forhold til klønete man er selv. Jeg vil anbefale folk å ha litt teknisk innsikt før man kjøper en slik båt. Det er jo teknologi alle verdens veier, både på navigasjon, elektro, kjøling og motor. Det hjelper ikke å ringe etter Falken dersom ting stopper opp her, smiler Richardsen. 

Det du trenger til båtsesongen finner du hos...

Maritim-Center AS holder til på Stakkevollveien 61 i Tromsø, og selger båt, båtmotorer, snøscooter, 4-hjulinger, snøfresere og fritidsprodukter.

–––––––––––––––––––––––––-

Hos Bunker Oil kan du fylle drivstoff og smøremidler til alle typer fartøy langs hele norskekysten. Her kan du finne nærmeste tankeanlegg. –––––––––––––––––––––––––-

Fargerike Tromsø holder til i Storgata 142 i Tromsø, og ble kåret til årets handelsbedrift i Tromsø i 2010. De har spesialkompetanse på alt som går på maling og farge som sådan.

–––––––––––––––––––––––––

JH Motor AS driver salg og vedlikehold av motoremerkene Yanmar og Perkins, samt Yanmar og Husqvarna hageprodukter og snøfresere.

––––––––––––––––––––––––—

Maritim Slip & Motor AS er lokalisert i Eidkjosen på Kvaløysletta, og er et skipsverft med slipkapasitet på inntil 100 fot.

–––––––––––––––––––––––––-

Tromsø Farvehandel AS er Tromsøs eldste og siste selvstendige farvehandel, grunnlagt i 1906. De driver både grossist og detaljhandel. Du finner dem i Storgata 81.

–––––––––––––––––––––––––—

Tromsø Sjøsenter finner du på Stakkevollveien 67. De forhandler båt, motor, båtutstyr, kartplottere, GPS, ekkolodd, fiskeutstyr, garn, line og mye mer av kjente merkevarer.

God båttur! 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet