Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Claudio Vargas jobber som elektriker for JM Hansen, og forteller om en ny hverdag etter at arbeidsbilen hans fikk bilinnredning fra Sverre Jakobsen AS.

Rot i systemet eller system i rotet?

Annonse fra Sverre Jakobsen AS

Hvor mange ganger har du ikke vært ute på oppdrag, og sliter med å finne utstyret du trenger?

Claudio Vargas (42) jobber daglig som elektriker hos JM Hansen, og stortrives med det. Men som håndverkere flest har chileneren tidvis opplevd å være frustrert over eget rot i firmabilen.

Det har imidlertid Sverre Jakobsen AS satt en effektiv stopper for nå. For to uker siden innredet de nemlig bilen til Claudio - skreddersydd etter hans behov som elektriker. 

Toolpack er skreddersydd for arbeidshverdagen din, og gir deg orden i firmabilen.

- Det var en del rot i bilen tidligere. Jeg merker stor forskjell i forhold til tidligere. Toolpack-systemet fungerer veldig bra, er oversiktelig, og gir få ulyder. Det tyder på at det sitter bra, sier Claudio Vargas - som var den første i Tromsø som fikk en preferanse på det nye varebilinnredning-systemet til Sverre Jakobsen.

Mer effektiv

Vargas forteller at han har blitt mer effektiv i jobben.

- Man blir mer velorganisert når alt er på stell, og ting er lett å hente fram. I tillegg minimerer det risikoen for at noe skal bli ødelagt, utdyper Claudio Vargas.

Hva er Toolpack?

Toolpack leverer bilinnredning spesialtilpasset ditt yrke, og har et stort utvalg av bilinnredning til rørleggere, håndverkere, elektrikere, installatører og andre yrkesgrupper. Det er et fleksibelt reol-, hylle- og lagringssystem som passer i de fleste varebiler. Stålkonstruksjonen gir stor styrke, lav vekt og lang holdbarhet.

Her har du orden i«sysakene».

Les mer om Toolpack her.

- Det er et vanlig syn med rot i arbeidsbilene, og dermed så vi at det var et etterspurt marked for dette, sier Helge Solheim hos Sverre Jakobsen, som nylig har startet opp med bilinnredninger.

- Det er et solid og gjennomført system, utformet etter det kundene etterspør og hvilke behov de har. Det er et helnorsk produkt, og har dermed rask levering, utdyper Solheim.


Trenger du innredning til firmabilen din?

Skriv deg opp her, så tar vi kontakt med deg. 

Sverre Jakobsen AS

Sverre Jakobsen AS er en bedrift som tilbyr salg og service av kontorutstyr og kontormøbler, samt innredninger til varebiler. De har nylig flyttet inn i nye lokaler i Tromsøysundvegen 16 i Tromsdalen. Besøk www.sverrejakobsen.no eller Facebook-siden deres for mer informasjon.

Tlf: 77670600

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet