Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kliff Arne kjøper bruktbil: - Kor e' katapultsetet?

Annonse fra Teknisk Bureau AS

Kun det er beste er godt nok når knallharde Kliff Arne besøker Teknisk Bureau for å kjøpe seg brukt antiteterrorbil.

Kliff Arne, Narviks desidert mest berømte - og ukonvensjonelle - politimann, blir myk og skjelvende i stemmen. Han har nettopp oppdaget utløserknappen til det en vanlig bilfører vil kalle en koppholder.

Se også: Gjør januarkupp på bruktbil nå!

Kliff Arne vet hva innretningen i den brukte Peugeoten egentlig er:

- Håndgranatholdere! Naissss!!!

Millioner har sett filmene

Bruktbilsjef Jim Novik angrer ikke på at de hyret inn Frank Arne Olsen, primus motor i Honningsvågrevyen, til å spille hovedrollen i en serie filmer produsert av NordlysLAB.

Se også: Gjør januarkupp på bruktbil nå!

Til sammen er filmene sett over 2 millioner ganger, og den siste, «Kliff Arne i Terrorpolitiet» går sin seiersgang akkurat nå.

Trenger du en god latter til? Se flere Kliff Arne-filmer her.

Det viktigste er produktet

Jim og kollega Remy Traasdahl som du møter i alle filmene, er store tilhengere av humoren til Honningsvågrevyen. De er storfornøyde med den ekstra oppmerksomheten figurene til Frank Arne Olsen har gitt til bruktbilavdelingen, men de er samtidig meget bevisst på at det ikke hjelper med humor hvis ikke produktet er av topp klasse.

- Det er tryggere å kjøpe bruktbil hos en forhandler enn å kjøpe privat, understreker Novik.

Dette sikrer du deg

-Kjøper du bruktbil hos Teknisk Bureau er du sikret følgende:

-Alle bilene er taksert

-Garanti

-Bilen er gjennomgått og reparert på verksted

-Servicehistorikk

-Bilen er shinet ned til minste detalj, og kan leveres på timen

-Teknisk Bureau kan ordne finansiering på en time

-Forsikring

Bruktbilvett

Se også: Gjør januarkupp på bruktbil nå!


-Dette er helt i tråd med Forbrukerrådets 8 viktigste råd for å gjøre et trygt og bruktbilkjøp:

-Bruk kontrakt.

-Sjekk km.stand, årsmodell og EU-kontroll

-Sjekk om bilen er pantsatt i Brønnøysundregisteret

-Sjekk om årsavgiften er betalt. Send REGNR som sms til 2282. det koster 3 kr.

-Pass på at du har riktig eier.

-Sjekk serviceheftet som viser bilens historikk.

-Sjekk bilens tilstand - undersøk den på et verksted, eller få en bilkyndig du kjenner til å ta en titt.

-Spør etter garanti. En garanti skal gi deg bedre rettigheter enn loven.

Teknisk Bureau er en av Nord-Norges eldste og største bilforhandlere og har solgt bil sammenhengende siden 1952. Vi selger personbiler, varebiler, lastebiler og busser. I tillegg leverer vi alt innen verkstedtjenester, skade og lakk, deler og tilbehør, samt har eget bilgummiverksted på eiendommen. Vi representerer bilmerkene Mercedes-Benz, Peugeot og KIA og kan levere biler i alle størrelser.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet